Lehdistötiedote

Kosminen sääennuste: Pimeät pilvet väistyvät auringonpaisteen tieltä

3. syyskuuta 2014

Hämähäkin muotoinen kaasu- ja tomumöykky Lupus 4 peittää tässä uudessa kuvassa taustan tähdet näkyvistä aivan kuten pimeä pilvi kuuttomana yönä. Vaikka Lupus 4:n kaltaisten tomupilvien tiheät materiataskut ovat nyt synkkiä, niissä syntyy uusia tähtiä, jotka puhkeavat myöhemmin säteilevinä eloon. Tämä uusi kuva otettiin ESO:n, Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella.

Lupus 4 sijaitsee noin 400 valovuoden etäisyydellä Maasta ulottuen Suden (Lupus) ja Kulmaviivoittimen (Norma) tähdistöjen alueelle. Tomupilvi on yksi useasta toisiinsa yhteydessä olevasta tomupilvestä, jotka löytyvät hajanaisesta Skorpionin ja Kentaurin OB-assosiaatioksi kutsutusta tähtijoukosta. OB-assosiaatiot ovat suhteellisen nuoria, mutta kuitenkin laajalle hajatuneita tähtien joukkoja [1]. Tähdillä on todennäköisesti yhteinen alkuperä jättimäisessä materiapilvessä.

Koska tämä assosiaatio ja sen Lupus-pilvet muodostavat Aurinkoa lähimmän tällaisen ryhmän, ne ovat pääkohde tutkittaessa tähtien kehittymistä yhdessä ennen kuin ne lähtevät omille teilleen. Useimpien galaksimme tähtien tavoin Auringon ajatellaan saaneen alkunsa tällaisessa ympäristössä.

Yhdysvaltalainen tähtitieteilijä Edward Emerson Barnard ansioihin luetaan tähtitieteen kirjallisuuden varhaisimmat kuvaukset pimeistä Lupus-pilvistä, vuodelta 1927. Lupus 4:n naapurina olevaa Lupus 3 -pilveä on tutkittu eniten, sillä siinä on vähintään 40 nuorta, viimeisimpien kolmen miljoonan vuoden aikana muodostunutta tähteä. Ne ovat käynnistämäisillään fuusioreaktoreitaan (eso1303). Näiden T Tauri -tähtinä tunnettujen teinitähtien pääasiallinen energianlähde on niiden painovoimakutistumisen aikaansaama lämpö. Auringon kaltaiset aikuiset tähdet sitävastoin tuottavat energiansa fuusioimalla vetyä ja muita alkuaineita.

Lupus 4:n kylmästä pimeydestä tehdyt havainnot ovat löytäneet vain muutamia T Tauri -tähtiä. Tomupilven tiheä, tähdetön materiaydin vaikuttaa kuitenkin lupaavalta tulevaisuuden tähtienmuodostuksen kannalta. Muutaman miljoonan vuoden kuluttua tämän ytimen pitäisi kehittyä T Tauri -tähdiksi. Vertaamalla näin tomupilviä Lupus 3 ja Lupus 4 voidaan olettaa, että edellinen on jälkimmäistä vanhempi, koska sen sisällöllä on ollut enemmän aikaa kehittyä tähdiksi.

Montako tähteä saattaa lopulta alkaa loistaa Lupus 4:ssä? Lupus 4:n massa-arviot vaihtelevat niin paljon, että on vaikea sanoa. Kahden tutkimuksen mukaan massa on noin 250 Auringon massaa, kun taas eri menetelmää käyttänyt kolmas menetelmä päätyi noin 1600 Auringon massaan. Kummassakin tapauksessa tomupilvessä on riittävästi materiaa useiden, kirkkaiden uusien tähtien tuottamiseen. Aivan kuten Maan pilvet väistyvät auringonpaisteen tieltä, niin myös tämä kosminen pimeä pilvi hälvenee ennen pitkää ja tekee tilaa tähtien kirkkaalle valolle.

[1] "OB" viittaa kuumiin, kirkkaisiin, lyhytikäisiin, spektrityyppien O ja B tähtiin, jotka loistavat yhä kirkkaina laajalle levinneessä tähtijoukossa sen vaeltaessa Linnunradan halki.

Nimi:Lupus 4