Lehdistötiedote

VLT katsoo läheltä NGC 6357:ää

20. kesäkuuta 2012

ESOn VLT-teleskooppi on ottanut tähän asti tarkimman kuvan vaikuttavasta tähtien syntyalueesta NGC 6357. Kuvassa näkyy monia kuumia nuoria tähtiä, hehkuvia kaasupilviä sekä kummallisia ultraviolettisäteilyn ja tähtituulten muovaamia pölymuodostelmia.

NGC 6357 [1], sijaitsee Linnunradan syvyyksissä Skorpionin tähdistössä, se on avaruuden alue missä uusia tähtiä syntyy kaoottisista pöly- ja kaasupilvistä [2]. ESOn VLT-teleskooppi kuvasi nyt tämän valtavan sumun ulko-osia tuottaen parhaan alueesta koskaan otetun kuvan [3].

Uudessa kuvassa näkyy keskustan läpi ulottuva leveä pölyvana, joka absorboi valoa kauemmista kohteista. Oikealla on pieni kirkkaiden sini-valkoisten nuorten tähtien joukko, joka on syntynyt kaasusta. Tähdet ovat luultavasti vain parin miljoonan vuoden ikäisiä, mikä tarkoittaa erittäin nuorta ikää tähtien mittapuulla. Näistä tähdistä lähtevä voimakas ultraviolettisäteily kovertaa onkaloa ympäröivään kaasuun ja pölyyn ja muotoilee sitä oudoilla tavoilla.

Kuvassa näkyy kaikkialla kosmisen pölyn tummia juovia, mutta jotkin kaikkein kiehtovimmista tummista piirteistä löytyvät kuvasta alhaalta oikealta sekä kuvan oikeasta reunasta. Täällä kirkkaiden nuorten tähtien säteily on luonut kummallisia elefantin kärsäksi kutsuttuja pylväsmäisiä rakennelmia, jotka muistuttavat Kotkasumun kuuluisia "luomisen pilareita" (opo9544a). Kosminen pöly on paljon hienojakoisempaa kuin sen tunnetumpi kotoinen muunnelma pölykoirissa. Se muistuttaa enemmänkin savua ja koostuu pääasiassa pikkuriikkisistä silikaatti-, grafiitti- ja vesijäähiukkasista jotka aiemman sukupolven tähdet tuottivat ja sinkosivat avaruuteen.

NGC 6357:n kirkkaassa keskusalueessa on massiivisten tähtien joukko, jonka jäsenet kuuluvat galaksimme kirkkaimpiin. Tätä keskusaluetta, joka ei näy uudessa kuvassa, on tutkittu paljon ja sitä on kuvattu Hubble-avaruusteleskoopilla (heic0619). Mutta tämä uusi kuva osoittaa, että myöskin tämän tähtitarhan vähemmän tunnetut ulko-osat sisältävät kiehtovia rakennelmia jotka VLT pystyy paljastamaan.

Tämä kuva on tuotettu osana ESOn Cosmic Gems -ohjelmaa [4].

[1] Sumulla on myös outo nimi, Sota ja rauha -sumu, joka ei viittaa Tolstoin tunnettuun romaaniin. Midcourse Space Experimentin tiedemiehet antoivat kohteelle tämän nimen. He huomasivat, että sumun kirkas läntinen osa muistutti kyyhkystä kun taas itäinen osa näytti pääkallolta infrapuna-alueen kuvissa. Valitettavasti tätä vaikutelmaa ei voi nähdä tässä esitetyssä näkyvän valon kuvassa. Kohdetta kutsutaan myös joskus Hummerisumuksi.

[2] NGC 6357:n luetteloi ensimmäisenä John Herschel visuaalisiin havaintoihin perustuen Etelä-Afrikassa vuonna 1837. Hän havaitsi ainoastaan kirkkaat keskusalueet ja jättimäisen sumun laajuus paljastui vasta myöhemmin otetuista valokuvista.

[3] Uudessa VLT-kuvassa näkyvää osaa NGC 6357:sta ei ole havaittu Hubble-avaruusteleskoopilla.

[4] ESO:n Cosmig Gems (kosmiset jalokivet) -ohjelma on hanke, jonka tarkoitus on tuottaa kuvia mielenkiintoisista, kiehtovista ja visuaalisesti viehättävistä kohteista opetus- ja yhteisötoiminnan tarkoituksiin ESO:n kaukoputkia käyttäen. Ohjelma käyttää havaintoaikaa vähäisissä määrin, se hyödyntää muuten käyttämätöntä aikaa kaukoputkien aikatauluissa minimoidakseen vaikutukset tieteellisiin havaintoihin. Kaikki kerätty havaintoaineisto saattaa myös soveltua tietellisiin tarkoituksiin ja se tuodaankin tähtitieteiljöiden saataville ESO:n tiedeaineistoarkiston kautta.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää vuonna 2012 perustamisensa 50-vuotisjuhlaa. ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 40-metrin kokoluokan optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Nimi:NGC 6357, Pismis 24