Lehdistötiedote

Kosminen superkupla

20. heinäkuuta 2011

ESO:n VLT-teleskooppi taltioi tämän häkellyttävän näkymän Linnunrataa kiertävän satelliittigalaksin, Suuren Magellanin pilven tähtijoukkoa NGC 1929 ympäröivästä kaasupilvestä. Tähtitieteilijöiden superkuplaksi kutsuma valtaisa pilvi hallitsee tätä tähtien lastentarhaa. Sitä kovertavat kirkkaiden nuorten tähtien tähtituulet ja supernovaräjähdysten shokkiaallot.

Suuri Magellanin pilvi on Linnunradan pieni naapurigalaksi. Siinä on monia alueita, joissa uusia tähtiä muodostuu kaasu- ja tomupilvissä. Yksi sellainen tähtijoukkoa NGC 1929 ympäröivä alue näyttäytyy lähietäisyydeltä tässä uudessa ESO:n VLT-teleskoopin kuvassa. Tämä kaasusumu tunnetaan virallisesti nimellä LHA 120-N 44 tai lyhyesti vain N 44. NGC 1929:n kuumat, nuoret tähdet säteilevät intensiivistä ultraviolettivaloa ja saavat kaasun hohtamaan. Tämä korostaa osuvasti nimettyä superkuplaa, valtavaa 325 valovuotta pitkää ja 250 leveää materiakuorta. Vertaukseksi Aurinkoamme lähin tähti on vain hieman yli neljän valovuoden etäisyydellä meistä.

Superkupla N 44 on muodostunut kahden prosessin yhteisvaikutuksesta. Ensinnäkin tähtijoukon keskustan hyvin kuumien ja massiivisten tähtien sinkoamat sähköisesti varautuneiden hiukkasten tähtituulet tyhjensivät keskustan kaasusta. Sitten valtavat joukon tähdet räjähtivät supernovina aiheuttaen shokkiaaltoja ja painaen kaasun vielä etäämmäs muodostaen hohtavan kuplan.

Vaikkakin superkuplan ovat muodostaneet tuhoisat voimat, uusia tähtiä syntyy sen reunoilla, missä kaasu tiivistyy kasaan. Kosmisen mittakaavan kierrätyksenä tämä uusi tähtisukupolvi puhaltaa uuden elämän tähtijoukkoon NGC 1929.

Kuvan on koostanut ESO havaintoaineistosta, jonka tunnisti argentiinalainen Manu Mejias [1], joka osallistui ESO:n Hidden Treasures 2010 -tähtivalokuvakilpailuun [2]. ESO järjesti kilpailun loka-marraskuussa 2010 kaikille, jotka nauttivat ammattilaisteleskoopeilla havaitun aineiston avulla tehtävistä kauniista yötaivaan kuvista.

[1] Manu kävi läpi ESO:n kuva-arkistoa ja löysi aineiston, jota hän käytti NGC 1929 -kuvansa valmistamiseen. Kuva sijoittui seitsemännelle sijalle kilpailussa, johon osallistui lähes sata kuvaa. Hänen alkuperäinen kilpailutyönsä on nähtävillä täällä.

[2] ESOn Hidden Treasures (Kätketyt aarteet) 2010 -kilpailu antoi tähtitieteen harrastajille mahdollisuuden etsiä ESO:n valtavista arkistoista tähtitieteellistä aineistoa - toiveena löytää piilossa olleita aarteita, jotka kaipasivat vain julkituomistaan. Lisätietoja kilpailusta löytyy täältä: http://www.eso.org/public/events/hiddentreasures/.

ESO, Euroopan eteläinen observatorio, on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä VISTA, maailman suurin kartoitusteleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 42-metristä optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Jari Kotilainen