Tiedote

Show alkakoon! APEXin CONCERTO-instrumentti on tehnyt ensimmäiset havaintonsa

6. heinäkuuta 2021

Spektrometri nimeltään CONCERTO on hieno uusi instrumentti, ja se on onnistunut tekemään ensimmäiset havaintonsa. Se on ottanut testikuvat Kissantassunumusta ja Rapusumusta. ESO:n operoimaan Atacama Pathfinder Experiment (APEX) -havaintolaitteeseen asennettu laite auttaa tähtitieteilijöitä tutkimaan salaperäistä, muinaista kosmista aikakautta, jonka aikana ensimmäiset tähdet syttyivät.

CONCERTO on lyhenne sanoista 'CarbON CII line in post-rEionisation and ReionisaTiOn epoch', ja se päätavoitteena on tutkia ensimmäisen sukupolven tähtiä. Tätä varten se havaitsee avaruuden kohteita, jotka muodostuivat 600-1,2 miljardin vuoden kuluessa alkuräjähdyksen jälkeen. Tämä aikakausi, joka tunnetaan kosmisena uudelleenionisaation aikakautena, on huonosti ymmärretty, mutta hyvin merkittävä kosmologian historiassa. Aikakausi merkitsee siirtymäaikaa ”pimeän ajan” (hyvin hämärä aika maailmankaikkeudessa, jolloin tähtiä ei vielä ollut muodostunut) ja näkemiemme kaukausimpien galaksien ajan välillä. CONCERTO kartoittaa myös kaukaisia galaksijoukkoja ja Linnunradassamme olevia tähtiä muodostavia alueita.

CONCERTO havaitsee taivasta infrapuna- ja radioaaltojen välisillä taajuuksilla ja se havaitsee ionisoituneiden hiiliatomien lähettämää säteilyä. Se on yksi varhaisten kosmisten aikojen arvokkaimmista tähtien muodostumisen merkeistä. ”Uudelleenionisaation ajan tutkiminen on erittäin haastavaa, sillä etsimämme signaali on hyvin heikko”, CONCERTOn päätutkija Guilaine Lagache Ranskan Laboratoire d'Astrophysique de Marseillesta sanoi. ”Aiomme tutkia aihetta käyttämällä täysin innovatiivista ja kokeellista havaintotekniikkaa, jota kutsutaan intensiteettikartoitukseksi. CONCERTosta tulee ensimmäinen instrumentti maailmassa, jonka avulla alkukantaisen (primordial) hiilen säteily kartoitetaan suurelta taivaan alueelta”.

”APEXin CONCERTO on täysin ainutlaatuinen”, ESO-tähtitieteilijä ja APEX-projektitutkija Carlos De Breuck sanoi. ”Muut instrumentit keskittyvät joko kuvantamiseen tai spektroskopiaan, mutta eivät molempiin, kuten CONCERTO tekee. Kuvantamisen näkökentän läpimitta taivaalla on noin 20 kaariminuuttia ja, se on ehdottomasti suurin APEXin koskaan käytetty näkökenttä.” Uusi instrumentti on korvannut LArge APEX BOlometer CAmera (LABOCA) -instrumentin. Uusi instrumentti mahdollistaa nelinkertaisen parannuksen näkökenttään.

CONCERTOn ensimmäiset havainnot merkitsevät asennusprosessin päättymistä. Vaihe alkoi instrumentin toimittamisesta APEXin sijoituspaikalle Chanjantorin tasangolle Chilen Atacaman autiomaahan maaliskuun lopulla 2021.

COVID-19 -pandemia asetti CONCERTO-ryhmälle huomattavan haasteen. Ryhmä pystyi muuttamaan instrumentin täysin etänä ohjattavaksi, lähettämään sen Chileen ja asentamaan sen APEXiin tiukoissa terveys- ja turvallisuusolosuhteissa. ”Suuri tekijä menestyksen takana on ryhmän joukkuehenki ja se, että me kaikki työskentelemme suurella intohimolla ja päättäväisyydellä”, CONCERTO-instrumentin tutkija Alessandro Monfardini Institut Néelistä Ranskan Grenoblesta sanoi. Ryhmä on myös kiitollinen paikalliselle APEX-henkilöstölle heidän omistautumisestaan ja avustaan laitteen asentamisessa ja testaamisessa.

CONCERTO on saanut rahoitusta Euroopan tutkimusneuvostolta avustussopimuksella nro 788212, Aix-Marseille Initiative of Excellence (Ranska) ja LabEX FOCUS (Ranska) -aloitteesta. CONCERTO-konsortioon kuuluvat laitokset ovat Laboratoire d'Astrophysique de Marseille (LAM; Ranska), Institut Néel (Ranska), Laboratoire de Physique Subatomique et de Cosmologie (LPSC; Ranska), Institut de Planétologie et d'Astrophysique (IPAG, Ranska) ja tähtitieteen instrumentaatio Ryhmä Cardiffin yliopistosta (Yhdistynyt kuningaskunta). Institut Néel, LPSC ja IPAG ovat Centre National de la Recherche Scientifiquen (CNRS) ja Université Grenoble Alpesin (UGA) laboratorioita. LAM on CNRS:n ja Aix-Marseillen yliopiston laboratorio.

APEX toimii Max Planckin radiotähtitieteen instituutin (MPIfR), Onsalan avaruusobservatorion (OSO) ja ESO:n yhteistyönä. APEX:in operointi Chajnantorissa on saatettu ESO:n tehtäväksi.

Guilaine Lagache