Tiedote

Jännittävä uusi ohjelma ESO Supernovassa

Tammi–maaliskuun 2019 toiminnot voi nyt varata netin kautta

3. joulukuuta 2018

Meidän tammi–maaliskuun 2019 ohjelmamme ESO Supernova -planetaariossa ja -vierailijakeskuksessa on nyt saatavilla verkosta ja tämän kauden jännittävään valikoimaan toimintoja ja elokuvia voi nyt kirjautua verkossa. Vuoden 2019 ensimmäisen vuosineljänneksen alusta lähtien planetaarioelokuviin tai opastetuille kiertokäynneille, tai julkisiin tapahtumiin osallistumiseen kirjautumisesta kiinnostuneiden tulee ostaa pääsylippu. Sisäänpääsy näyttelyymme ja opetukselliseen ohjelmaamme säilyy maksuttomana.

ESO Supernova -planetaarion ja -vierailijakeskuksen ohjelma vaihtuu kolmen kuukauden välein, mikä antaa vierailijoille mahdollisuuden kokea uusia puolia tähtitieteestä joka käynnillä. Tammi–maaliskuun ohjelma esittelee uusia lisäyksiä jännittävään sarjaan planetaarioelokuvia, joita esitetään ESO Supernovan digitaalisessa huippuplanetaariossa sekä mainion sarjan erikoistapahtumia.

Uuden planetaarioelokuvamme, Aurora: Lights of Wonder, myötä me kutsumme vierailijat kokemaan revontulien ihmeellisyyden ja majesteettisuuden mukaansatempaavassa täyden kuvun kokemuksessa, jonka on ohjannut etelä-korealainen Kwon O Chul. Tämä näyttävä planetaarioelokuva käsittelee revontulien sekä tieteellistä että mytologista merkittävyyttä. Kiitos erityisesti kehitetyn usean kameran tekniikan, elokuva upottaa vierailijat yhteen suurimmista luonnon ihmeistä, jonka ihminen voi kokea. Elokuva on nähtävillä ESO Supernovassa vain yhden kuukauden ajan.

The Sun, Our Living Star jatkaa oman tähtemme salaisuuksien paljastamita ja tarjoaa vierailijoille ennennäkemättömiä kuvia Auringon myrskyisästä pinnasta mukaansatempaavassa täyden kuvun formaatissa. Kosmisten naapuriemme tutkimisesta avaruusluotamien avulla enemmän kiinnostuneille vierailijoille suosittelemme elokuvaa  The Planets — Expedition into the Solar System.

Erityinen makupala tässä ohjelmassa on Astronomical Annual Preview 2019, joka on suorana esitettävä planetaarioelokuva, joka opastaa vierailijat joihinkin kiinnostavimmista vuonna 2019 tapahtuvista tähtitieteellisistä tapahtumista. Tätä katsausta seuraa tavanomainen The Sky Next Month -esitys.

Näyttely LASERS | LIGHT | LIFE jatkaa vuoden 2019 ensimmäisten kuukausien ajan. Ludwig-Maximilians-Universität Münchenin (LMU) fysikaalisen tiedekunnan suunnittelema mahtava näyttely tarjoaa oivalluksia laserteknologiasta, korostaen niiden toimintaa ja kehityshistoriaa sekä roolia tieteiskirjallisuudessa ja tulevaisuuden teknologioissa. Näyttely esittää myös kiehtovia perustutkimuksen alueita, joita LMU ja Garchingissa toimiva Max-Planck-Institut für Quantenoptik toteuttavat.

Nähdäksesi ESO Supernovassa tarjolla olevien toimintojen koko valikoiman ja varataksesi paikan missä tahansa näistä jännittävistä toiminnosta, seuraa tätä linkkiä ja tutki maailmankaikkeuden ihmeitä täältä Maasta käsin!

Vuodesta 2019 alkaen otamme käyttöön maksulliset pääsyliput sellaisiin toimintoihimme, joissa on rajoitettu paikkamäärä, kuten planetaarioelokuvamme ja opastetut kiertokäyntimme. Vierailijat voivat liittyä planetaarioelokuvaan 5 €:n ja opastetulle kiertokäynnille 8 €:n hintaan. Erityisiä perjantai-iltojen tapahtumiamme koskien, tarkista kukin tapahtuma etukäteen nähdäksesi pääsylipun hinnan. Hinnat ovat samat kaikille vierailijoille.

Pääsylippuja voi ostaa verkossa tai itse ESO Supernovassa. Me suosittelemme kuitenkin vahvasti ostamaan ne etukäteen, sillä meidän toimintomme tapaavat olemaan täyteen varattuja. Verkkojärjestelmämme hyväksyvät VISA:n, MasterCardin, American Expressin ja Maestron. Paikan päällä me hyväksymme käteisen, pankkikortin ja luottokortit (VISA ja MasterCard). Valitettavasti me emme kykene palauttamaan maksuja käyttämättä jääneistä pääsylipuista.

Sisäänpääsy tutkimaan interaktiivista näyttelyämme oma-aloitteisesti säilyy maksuttomana eikä edellytä etukäteisvarausta. Tule suoraan ESO Supernovan vastaanottoon, jossa saat oman henkilökohtaisen, maksuttoman sisäänpääsylippusi näyttelyyn. Tämä lippu käsittää ainutkertaisen QR-koodin ja henkilökohtaisen URL:n.

Järjestäytyneet kouluryhmät nauttivat edelleen opetuksellisesta ohjelmastamme maksutta.

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus on suurelle yleisölle tarkoitettu huippuluokan tähtitiedekeskus sekä koulutuslaitos, joka sijaitsee ESO:n päämajan yhteydessä Garchingissa, Münchenin lähellä. Keskuksessa on Saksan, Itävallan ja Sveitsin alueen suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, joka jakaa tähtitieteen ja ESO:n ihmeellistä maailmaa innostaakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään maailmankaikkeutta ympärillämme. Kaikki sisältö on tarjolla englanniksi ja saksaksi ja sisäänpääsy on maksuton, mutta edellyttää ennakkovarauksen. Lisätietoja saat osoitteesta: supernova.eso.org.

ESO Supernova -planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

ESO Supernovaa ylpeänä tukevat LOR-säätiö, Evans & Sutherland, Sky-Skan ja Energie-Wende-Garching.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) loi säätiön Klaus Tschira Stiftung (KTS) vuonna 1995. Se on yksi Euroopan suurimmista yksityisesti rahoitetuista voittoa tavoittelemattomista säätiöistä. Säätiö tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden edistämistä sekä pyrkii kohottamaan näiden alojen arvostusta. Säätiön tukitoiminta alkaa lastentarhoista ja jatkuu kouluihin, yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Säätiö taistelee uusien tieteellisen tiedon siirtomenetelmien puolesta ja tukee tieteen tulosten sekä kehittämistä että ymmärrettävää julkistamista. ESO Supernova on KTS:n lahjoitus ja ESO vastaa sen toiminnasta.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) sekä Klaus Tschira -säätiö perustivat yksityisen ja voittoa tavoittelemattoman tutkimuslaitoksen Heidelberger Institut für Theoretische Studien (HITS gGmbH) vuonna 2010. HITS tekee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden perustutkimusta keskittyen suurten tietomäärien käsittelyyn, luokitteluun ja analysointiin. Tutkimusalueet ulottuvat molekyylibiologiasta astrofysiikkaan. HITS:n osakkaat ovat Klaus Tschira -säätiön alainen HITS-säätiö, Heidelbergin yliopisto ja Karlsruhen teknologinen korkeakoulu. HITS tekee myös yhteistyötä muiden yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä teollisuuskumppanien kanssa. HITS:n perusrahoitus tulee HITS-säätiöltä, jota rahoittaa Klaus Tschira -säätiö. Pääasialliset ulkoiset rahoitustahot ovat Saksan opetus- ja tutkimusministeriö, Saksan tutkimussäätiö ja Euroopan unioni.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Sähköposti: tjohnsto@eso.org