Tiedote

Suora verkkovideo ESO Supernovasta Asteroidipäivänä

25. kesäkuuta 2018

ESO tuottaa yhdessä ESA:n kanssa verkkovideon, joka lähetetään suorana ESO Supernova -planetaariosta ja -vierailijakeskuksesta vuoden 2018 Asteroidipäivänä, 30.6.2018. Ohjelman lähetys alkaa kello 14:00 Suomen aikaa ESO:n etusivulla.

Päivämäärä 30.6.2018 juhlistaa 110 vuotta asteroidin räjähtämisestä harvaanasutun Siperian yllä lähellä Kivinen-Tunguska -jokea. Räjähdys kaatoi metsää yli 2000 neliökilometrin alueella, joka on Lontoota suurempi, suurimmassa ihmiskunnan historian aikana koetussa törmäystapahtumassa.

Kukaan ei loukkaantunut Tunguskan tapahtumassa, mutta on arvioitu, että yli miljoonalla asteroidilla on mahdollisuus törmätä Maapalloon ja tähän mennessä olemme havainneet vain 1% niistä. Asteroidien törmäysvaaratietoisuuden lisäämiseksi Yhdistyneet kansakunnat kannatti vuonna 2016 maailmanlaajuista kampanjaa, jota kutsutaan Asteroidipäiväksi.

Tänä vuonna ESO liittää voimansa yhteen ESA:n kanssa esittääkseen suoran verkkovideon, jossa tutkitaan tuoreinta tutkimustietoa asteroideista ja millaisia suunnitelmia meillä on tältä maanulkoiselta uhalta turvautuaksemme. Ohjelmassa on keskusteluja ESO:n ja ESA:n tiedemiesten, asteroidierikoisasiantuntijoiden ja joukon kutsupuhujia kanssa. Verkkovideo alkaa suorana kello 14:00 Suomen aikaa ESO:n etusivulla ja lähetetään myös satelliittilinkin välityksellä osana virallista Asteroidipäivän webcastia.

Verkkovideon lisäksi ESO Supernovassa on koko päivän koko perheelle suunnattua toimintaa, mukaanlukien havainnollisia, vuorovaikutteisia esityksiä, käytännön kokeita ja mukaansatempaavia tiede-esitelmiä. Saat lisätietoja ESO Supernovan Asteroidipäivä 2018 -tapahtuman toiminnoista täältä.

Artist’s impression of the interstellar asteroid `Oumuamua