Tiedote

Sopimus allekirjoitettu ESO:n ELT-teleskoopin havaintolaitteiden ilmaisimista

20. kesäkuuta 2018

ESO on allekirjoittanut sopimuksen kalifornialaisen yrityksen Teledyne Imaging Sensors kanssa ESO:n tulevan, tällä hetkellä Chilen Cerro Armazonesilla rakenteilla olevan ELT-teleskoopin (Extremely Large Telescope) kolmen havaintolaitteen tarvitsemien ilmaisimien ostamisesta.

Tämä sopimus varmistaa huippuluokan infrapunahavaintovälineet, jotka ovat välttämättömät herkkien silmien valmistamiseksi MICADO-, HARMONI- ja METIS-huippuhavaintolaitteille, joiden avulla tähtitieteilijät voivat luodata varhaisen maailmankaikkeuden galakseja, tutkia läheisten galaksien tähtiä ja kaasua sekä luokitella eksoplaneettoja käyttäen maailman suurinta optisen ja lähi-infrapuna-aallonpituusalueiden teleskooppia.

MICADO (Multi-Adaptive Optics Imaging Camera for Deep Observations) tulee olemaan ensimmäinen ELT:lle pyhitetty kuvantamisväline. Sillä tulee myös olemaan spektroskooppisia kykyjä, jotka ovat ihanteellisia supernovien kaltaisten kompaktien kohteiden spektrien havaitsemiseksi. MICADO:n suunnittelua ohjasi pyrkimys suureen herkkyyteen ja erotuskykyyn ja seurauksena on ennennäkemättömien kykyjen kamera. MICADO-havaintolaitteen rakentaminen edellyttää monien yksittäisten laitteiden yhdistämistä yhdeksi suureksi ilmaisinmosaiikiksi.

HARMONI:n (High Angular Resolution Monolithic Optical and Near-infrared Integral field spectrograph) avulla ELT kykenee taltioimaan lähi-infrapuna-alueen aineistoa käyttäen yhtenäiskenttäspektroskopiaa [1]. HARMONI:n uusi, ainutkertainen rakenne tekee sen helpoksi kalibroida ja käyttää sekä tuo yhtenäiskenttäspektroskopian uudelle tasolle. HARMONI-projekti edellyttää myös monien ilmaisimien yhdistämistä neljäksi itsenäiseksi mosaiikiksi.

Kolmas havaintolaite, METIS (Mid-infrared ELT Imager and Spectrograph) edellyttää viisi pienempää ilmaisinlaitetta, joista neljä asetetaan mosaiikiksi ja viides toimii erillisenä huippunopeana kamerana. Havaintolaitteen tehokkaan spektrografin avulla tähtitieteilijät tutkivat eksoplaneettojen ominaisuuksia, kuten niiden rataparametreja, rakennetta, lämpötilaa ja jopa niiden kaasukehän koostumusta.

Kaikki kolme havaintolaitetta ovat sekä ESO:n että laajemman yhteisön parissa tehdyn, useita vuosia kestäneen kiihkeän kehitystyön tulosta. Tämän sopimuksen allekirjoituksen myötä näiden huippuhavaintolaitteiden herkkien ytimien kokoonpano voi alkaa, mikä vie ESO:n askelen lähemmäs maailman suurimman tähtitaivasta tarkkailevan silmän valmistumista.

[1] Yhtenäiskenttäspektroskopiassa kustakin kentän solusta eli pikselistä ohjataan signaali spektrografiin, joka sitten muodostaa kunkin yksittäisen pikselin spektrin.

Contract signed for detectors of ESO’s ELT instruments