Tiedote

Uusi ja jännittävä virtuaalitodellisuusmoodi ESO:n virtuaalikierroksille 6.0

10. marraskuuta 2017

ESO:n virtuaalikierrosten viimeisin versio sisältää mahdollisuuden katsoa esittely virtuaalimoodissa, sekä 360-asteen panoraamamoodissa. Voit käyttää matkapuhelinta yleisten pahvisten virtuaalitodellisuuslasien tai 'oculus rift'-lasien kanssa kokeaksesi ESO:n yksiköiden esittelyjä uudella jännittävällä tavalla. Tämä viimeisin julkaisu sisältää myös uudet ja päivitetyt virtuaalikierrokset ESO:n observatorioille ja muihin yksiköihin, sekä ne toimivat tietokoneiden kanssa paremmin ja sisältävät uusia panoraamakuvia, jotka on otettu viimeisimmän kokokuvun tutkimusretken aikana.

Hämmästele ALMA:n majesteettisia antenneja, kun ne tutkivat kimmaltelevaa tähtitaivasta ja mene sitten katsomaan hämmästyttävän kaunista Chajnantorin tasankoa Chilen Atacaman autiomaassa päivällä, yöllä, Auringon laskiessa ja noustessa. Vieraile kahdella maailman edistykseikkäämmällä ja menestykseikkäämmillä tähtitieteen paikoilla Paranalin observatoriolla ja ESO:n ensimmäisellä observatoriolla La Sillalla. Pääset astumaan sisään yhteen 'Unit Telescope'-kaukoputkeen, mikä on osa "Very Large Telescope (VLT)"-kaukoputkea, ja pääset tutustumaan sen hienostuneeseen rakenteeseen. Pääset myös tutkimaan uutta "Extremely Large Telescope (ELT)"-kaukoputken sijaintipaikkaa, mikä sijaitsee läheisellä Cerro Armazonella. ELT on maailman suurin optisen/infrapuna-alueen teleskooppi.

Katso lopuksi miltä ESO:n henkilökunnan ja vierailevien tutkijoiden paikoissa näyttää. Nämä arkkitektuaaliset helmet käsittävät Santiagon majatalon ja ESO:n päämajat Garchingissa. Se on varsinainen rakennusten labyrintti ja se sijaitsee ESO Supernova planetaario & vierailijakeskuksen vieressä, minkä on määrä avautua keväällä 2018.

ESO:n satoja 360-asteen panoraamakuvia voi käyttää useisiin eri tarkoituksiin. Ne voidaan viedä virtuaalitodellisuus systeemeihin tai planetaarion ohjelmistoihin näytettäväksi planetaarioissa ympäri maailman. Kaikki panoraamat ovat saatavilla tämän linkin takaa.

Seuraa tämän oppaan ohjeita aloittaaksesi kierrokset virtuaalimoodissa.

Tämän hämmästyttävän kuvakokoelman takana ovat ESO:n valokuvalähettiläät, joiden kovan työn ja omistautumisen ansiosta tämä on mahdollista.

S-posti: rhook@eso.org