Tiedote

BlackGEM-teleskooppi tullaan sijoittamaan ESO:n La Sillan observatoriolle

Kiehtovien gravitaatioaaltojen seurantateleskooppi hahmoittuu

4. lokakuuta 2017

ESO ja kansainvälisten instituutioiden konsortio [1] ovat allekirjoittaneet sopimuksen, minkä mukaan suunniteltu BlackGEM teleskooppien verkosto tullaan sijoittamaan ESO:n La Sillan observatoriolle Chileen. BlackGEM tulee edesauttamaan mustien aukkojen ja neutronitähtien sulautumisten tutkimuksessa, sekä sopimus ESO:n kanssa takaa sen, että tämä jännittävä teleskooppien verkosto hyötyy yhdestä maailman parhaista havaintopaikoista maailmassa.

BlackGEM-verkosto on aluksi kolmen teleskoopin yhteenliittymä, mikä myöhemmin mahdollisesti täydentyy viiteentoista teleskooppiin. Se on suunniteltu toimivan havaitsevan tähtitieteen eturintamassa. Se liittyy osaksi Universumin voimakkaimpien ja dramaattisimpien tapahtumien tutkimusta eli neutronitähtien ja mustien aukkojen tutkimusta. BlackGEM tarkastelee näitä tapahtumia näkyvän valon alueella seuraten erityisten gravitaatioaaltojen havaintoja, mitkä aiheutuvat näiden eksoottisten kohteiden sulautumisista. Gravitaatioaallot itsessään ovat avaruusajan kudelman aaltoja, joita on jo nähty uuden sukupolven gravitaatioaalto havaintolaitteilla, kuten Advanced LIGO:lla ja Advanced Virgo:lla. BlackGEM:in havaitsema ohimenevä valohavainto osoittaa näiden gravitaatioaaltojen lähteen sijaintipaikan, jotta suuremmat teleskoopit pystyvät tekemään nopeasti tarkempia havaintoja ja antavat ennennäkömättömiä näkymiä maailmankaikkeuden äärimmäisiin tapahtumiin.

BlackGEM-verkosto teleskooppi toimii myös hyvin tehokkaana taivaan kartoitukseen käytettävänä teleskooppina ja se käyttää osan havaintoaikaansa  eteläisen taivaan kartoitukseen. Se osallistuu myös sellaisten hetkellisten tapahtumien tutkimiseen, minkä syynä ei eivät ole gravitaatioaallot. Muita tutkimuskohteita ovat lyhyen jakson muuttuvat tähdet, mitkä ovat mahdollisesti yhdistyvien mustien aukkojen ja neutronitähtien lähtötilanteita. Tarkat taivaankartoitukset antavat tähtitieteilijöille tilastollista tietoa taivaan kohteista mahdollistaen esimerkisi sen tutkimisen, että miten galaksit kehittyvät varhaisesta Universumista nykyhetkeen.

BlackGEM-projectin päätutkija Paul Groot sanoi: “Olen erittäin ilahtunut siitä, että BlackGEM-teleskooppi sijoitetaan ESO:n La Sillan observatoriolle, mikä on yksi maailman parhaista havaintopaikoista. Viime ajan tärkeät gravitaatioaaltohavainnot yhdistyvistä musta-aukkopareista antavat lisää vauhtia BlackGEM-projektille, minkä avulla pystymme tutkimaan tarkemmin näitä gravitaatioaaltojen takana olevia kohteita. Odotamme saavamme yksityiskohtaisen kuvan näistä luonossa esiintyvistä kaikista voimakkaimmista tapahtumista”.

Lisähuomioita

[1] BlackGEM-konsortio koostuu seuraavista tahoista: NOVA (Netherlands Research School for Astronomy, the national Dutch alliance in astronomy between the University of Amsterdam, University of Groningen, Leiden University and Radboud University); Radboud University, Alankomaat; ja KU Leuven, Belgia. Uusiin konsortioon liittyviin partnereihin kuuluvat University of Manchester, Yhdistynyt Kuningaskunta, Weizmann Institute, Israel, University of Tel Aviv, Israel, Hebrew University of Jerusalem, Israel, University of Canterbury, Christchurch, Uusi-Seelanti, sekä University of California, Davis, USA.

Paul Groot