Tiedote

ESO-kalenteri 2018 on nyt saatavilla

1. elokuuta 2017

Yksi suosituimmista tuotteistamme, ESO kalenteri, on nyt saatavilla vuodelle 2018 ja sen voi nyt tilata ESO online kaupasta.

Kalenterin kansikuvana on näyttävä pitkällä valotusajalla otettu kuva VLT-teleskoopista Cerro Paranalissa Atacaman autiomaassa Chilessä. Keltainen säde, mikä leikkaa satojen tähtien jäljet on saatu aikaan laservalolla VLT:n Yepun UT-teleskoopilla. Lasersäteen avulla teleskooppi voi kompensoida ilmakehän häiriöitä mahdollistaakseen mahdollisimman tarkan kuvan. Kalenterissa on paljon hämmästyttäviä kuvia kosmoksesta, kuten myös ESO-teleskoopeista kauniissa Chilen maisemissa.

Esimerkiksi lokakuun kuvana on artistinen käsitys siitä miltä ELT näyttää ja se tulee olemaan maailman suurin optinen- ja infrapuna-teleskooppi, jonka tehtävänä on vastata kosmologian suurimpiin tieteellisiin kysymyksiin. Muut observatoriot (La Silla huhtikuussa ja ALMA kesäkuussa) ovat kuvattu vasten kaunista auringonlaskua.

Kalenterissa on myös kaksi dramaattista tähtien syntypaikkaa: Katkarapusumu maaliskuussa ja Orionin sumu heinäkuussa. Kaukainen sivulta päin näkyvä spiraaligalaksi NGC 1055 ottaa paikan kalenterin kuvana syyskuussa ja galaktinen naapurimme IC 1613 epäsäännöllinen kääpiögalaksi on kuvassa tammikuussa. Fantastinen artistin kuvaelma siitä miten tähti joutuu pyörivään mustaan aukkoon kertoo vuoden loppumisesta joulukuun kuvana.

Kalenterilla on nyt täysin uusi formaatti, jossa on 14 sivua ja pahvinen selkämys. Se on nyt myynnissä 9,99 € ESOshop:issa, mutta erä on rajoitettu, joten älä viivyttele!

• Katso ESO-kalenterin 2018 yksittäiset sivut täältä