Tiedote

Red Dots: Maankaltaisten planeettojen live-etsintä Proxima Kentaurin ympärillä jatkuu

ESO liittyy avoimen muistion tiedekokeeseen

19. kesäkuuta 2017

Pale Red Dot kampanjan taustalla oleva työryhmä, mikä löysi viime vuonna planeetan meitä lähimpänä olevan tähden ympäriltä (eso1629) jatkavat maankaltaisten planeettojen etsintää ja avaavat tänään siihen liittyen uuden aloitteen.  Red Dots-kampanjan jatko-osassa seurataan tähtitieteilijöitä, kun he käyttävät ESO:n "exoplanet-hunter"-instrumenttia etsiäkseen planeettoja muutamien lähimpien tähtien ympäriltä, joihin kuuluvat Proxima Centauri, Barnardin tähti ja Ross 154. ESO liittyy mukaan tähän "Open Notebook Science experiment"-ohjelmaan, missä todellista tiedettä tarkastellaan reaaliajassa. Tämä antaa yleisölle ja tiedeyhteisölle pääsyn Proxima Kentaurin dataan kun kampanja kehittyy.

Guillem Anglada-Escudén Queen Maryn University of Londonista vetämä tutkimusryhmä [1] kerää ja analysoi dataa ESO:n High Accuracy Radial velocity Planet Searcher eli HARPS-instrumentilla, sekä muilla instrumenteilla ympäri maailman [2] noin 90 yön aikana. Fotometriset havainnot alkoivat 15. kesäkuuta ja spektroskooppiset havainnot alkavat 21. kesäkuuta.

HARPS on ennennäkömättömän tarkka spektrografi ja pienimassaisten eksoplaneettojen menestyksekkäin löytäjä. Se on kiinnitetty ESO:n 3.6-metrin teleskooppiin La Silla:ssa ja HARPS etsii säännöllisesti joka yö uusia eksoplaneettoja tarkastelemalla minimaalisia muutoksia tähden liikkeessä, mikä aiheutuu siitä kiertävästä planeetasta. HARPS pystyy erottamaan liikkeitä, joiden suuruusluokka on sama kuin kävelyllä, eli vain noin 3.5 km/h ja tämä miljardien kilometrien etäisyydeltä.

Red Dots kampanjan yksi kohteista on Proxima Kentauri, minkä ympärillä tutkijat uskovat olevan useamman kuin yhden planeetan. Proxima Kentauri on meitä lähinnä oleva tähti vain 4.2 valovuoden päässä meistä. Se voi olla yksi kaikkein sopivimmista kohteista aurinkokunnan ulkopuolisen elämän etsimiselle, kun havaintolaitteet ja teknologia kehittyvät.

Aikaisemmin tänä vuonna ESO ilmoitti kumppanuudestaan Breakthrough Initiatives hankkeen kanssa, mikä tähtää uuden teknologian demonstraatioon, mikä mahdollistaisi ultra-kevyet miehittämättömät avaruuslennot 20% valon nopeudesta. Sellaiset nanoalukset voitaisiin lähettää Alpha Kentauri systeemin kolmelle tähdelle, joista Proxima Kentauri on lähimpänä Aurinkoa.

Kaksi muuta Red Dots kampanjan aikana havaittavaa tähteä ovat Barnardin tähti, mikä on pienimassainen punainen kääpiötähti noin 6 valovuoden etäisyydellä ja toinen on Ross 154, mikä on toinen punainen kääpiötähti 9.7 valovuoden etäisyydellä. Barnardin tähti on tunnettu tieteiskirjallisuuden aiheissa ja sitä on myös esitetty tulevaisuuden tähtienvälisten matkojen kohteeksi, kuten esimekrkiksi Daedalus-projektissa.

Teleskoppien havaintoja täydentää ESO:n ja muiden partnerien [3] tukema tieteen popularisointikampanja. Pale Red Dot kampanja kertoi tieteen tekemisen metodeista ja vaiheista, mutta tulokset esitettiin vasta vertaisarviointiprosessin päätyttyä. Tällä kertaa Proxima Kentaurin havaintodata paljastetaan, analysoidaan ja siitä keskustellaan reaaliajassa.

Sosiaalisen median ja keskustelufoorumin kautta puoliammattilaisia yhteistyökumppaneita ja aiheesta kiinnostuneiden ihmisten tuotoksia halutaan mukaan, sekä osallistua voi myös käyttämällä American Association of Variable Star Observers eli AAVSO:n tukiverkostoa.

Kaikki tämän ajan kuluessa tehdyt havainnot ovat vain alustavia ja niitä ei voi käyttää tai siteerata tieteellisessä kirjallisuudessa. Tutkimusryhmä ei tee mitään lopullisia johtopäätöksiä tai väitteitä ennen kuin aiheeseen liittyvä tutkimus on kirjoitettu ja vertaisarvioitu, sekä hyväksytty julkaistavaksi.

Red Dots kampanja pitää yhteyden yleisöön reddots.space-verkkosivun kautta, minne tehdään viikoittaisia päivityksiä, sekä siellä julkaistaan aihetta tukevia artikkeleita ja viikon kohokohtia sisältäen laajemman yhteisön kontribuutioita. Keskusteluita käydään myös Red Dots Facebook-sivulla, Red Dots Twitter-tilin kautta, sekä hashtagillä #reddots.

Kukaan ei vielä pysty sanomaan mitään Red Dots kampanjan tuloksista. Datan keräämisen ja analyysin jälkeen tieteellinen tiimi lähettää tulokset virallisesti arvioitavaksi. Jos eksoplaneettoja tullaan todella löytämään näiden tähtien ympäriltä, niin ESO:n Extremely Large Telescope kaukoputken (valmis vuonna 2024), pitäisi pystyä näkemään nämä suoraan ja saada tietoa niiden kaasukehästä, mikä on olennainen askel aurinkokunnan ulkopuolisen elämän löytymiselle.

Lisähuomioita

[1] Havaintoja ja popularisointikampanjaa vetävien tähtitieteilijöiden joukkoon kuuluvat: Guillem Anglada-Escudé, John Strachan, Richard P. Nelson, Harriet Brettle (Queen Mary University of London, UK), John Barnes (Open University, UK), Mikko Tuomi, Hugh R. A. Jones (University of Hertfordshire, UK), Cristina Rodríguez-Lopez, Eloy Rodriguez, Pedro J. Amado, María J. López-González, Nicolás Morales, José Luís Ortiz (Instituto de Astrofisica de Andalucia, Spain), Enric Pallé, Victor J. Sanchez Bejar, Felipe Murgas (Instituto de Astrofísica de Canarias, Spain), Ignasi Ribas, Enrique Herrero Casas (Institut de Ciències de l’Espai, Spain), Ansgar Reiners, Mathias Zechmeister, Stefan Dreizler, Lev Tal-Or, Sandra Jeffers (University of Goettingen, Germany), Yiannis Tsapras (Astronomisches Rechen-Institut, University of Heidelberg, Germany), Rachel Street (LCOGT.net), James Jenkins, Zaira Modroño Berdiñas (Universidad de Chile, Chile), Aviv Ofir (Weizmann Institute, Israel), Julien Morin (Université de Montpellier and CNRS, France), Gavin Coleman (University of Bern, Switzerland).

[2] Red Dots kampanjaan osallistuvat tutkimusyksiköt ovat: HARPS/ESO Chilessä (spektroskopia/Doppler-mittaukset jne.), sekä fotometriseen monitorointiin osallistuvien pienten teleskooppien kattava verkosto, mihin kuuluvat: Las Cumbres Global Observatory Telescope network; SpaceObs ASH2 Chilessä; Observatorio de Sierra Nevada Espanjassa ja Observatori Astronomic del Montsec Espanjassa. Uuden datan lisäksi tutkimustiimi hyödyntää kolmesta tähdistä saatavaa kattavaa määrää julkisia havaintoja ESO:n arkistosta (HARPS ja UVES/VLT), sekä ASAS fotometristä taivaankartoitusta.

[3] Popularisointikampanjaa koordinoi tiedetiimin jäsenet tieteen popularisointtin erikoistuneiden yksiköiden kanssa ESO:sta, Queen Mary University of Londonista, Instituto de Astrofisica de Andalucia/CSIC:stä, Universidad de Chile:stä ja University of Goettingenistä.

S-posti: osandu@partner.eso.org