Tiedote

Strategisen kumppanuuden keskustelut Australian ja ESO:n välillä on aloitettu

9. toukokuuta 2017

Australian teollisuus-, innovaatio- ja tiedeministeri Senaattori Hon Arthur Sinodinos on ilmoittanut hänen hallituksensa aikeista aloittaa avoimet neuvottelut ESO:n kanssa strategisesta kumppanuudesta, missä Australia osallistuisi kaikkiin La Silla Paranal observatorion aktiviteetteihin. Tämä ilmoitus on seuraus useiden vuosien aikana käytyihin epämuodollisiin keskusteluihin Australian ja ESO:n välillä mahdollisesta yhteistyöstä. Vaikka kumppanuussopimus on hyväksyttävä ESO neuvoston toimesta, niin se nostaa esille useita mahdollisuuksia sekä Australialle, että ESO:lle.

Australian hallituksen ilmoitus sai sysäyksen vuoden 2015 aikana julkaistussa Australian tiedeakatemian vuosikymmensuunnitelmassa Australian tähtitieteestä välillä 2016–2025. Tässä muistutetaan kahdeksan metrin kokoluokan optisten- ja infrapunakaukoputkien tarpeesta, jotta Australia pystyy säilyttämään tieteellisen asiantuntemuksen ja teknisen osaamisen tason maailmanluokan tutkimuksen tekemiseksi seuraavan sukupolven suurilla kaukoputkilla, sekä säilyttääkseen maan johtoaseman optisen- ja infrapuna-alueen instrumentaation kehityksessä.  Saavuttaakseen nämä tavoitteet kumppanuus maailman parhaan maanpäälisen tähtitieteen organisaation ESO:n kanssa olisi erittäin toivottu Australian tähtitieteen yhteisön taholta, mikä on maailman kärjessä omilla ansioillaan.

ESO:n pääjohtaja, Tim de Zeeuw, kertoo päätöksen merkityksestä: “Australian hallituksen äskettäinen ilmoitus on erittäin lupaava askel. Vaikka joitain yksityiskohtia täytyy vielä selvittää, niin tämä järjestely olisi arvokas sekä Australialle, että ESO:lle. ESO-yhteisö on hyvin tietoinen Australia:n erinomaisesta instrumentointi osaamisesta sekä edistyneen adaptiivisen optiikan, että valokuituteknologian alalla. Australian osaamisalueet sopivat täysin ESO:n instrumentointiohjelmaan ja ESO:n jäsenmaiden instituutit olisivat inoissan päästessään tekemään yhteistyötä Australian instituutioiden ja niiden teollisuuskumppanien kanssa konsortion yhteydessä kehittäessään seuraavan sukupolven instrumentteja. Australia puolestaan saisi pääsyn La Silla Paranal observatoriolla oleviin teollisuus-, instrumentointi- ja tieteellisiin mahdollisuuksiin sen lisäksi, että se osallistuisi näihin liittyviin tieteellisiin ja teknisiin aktiviteetteihin osana ESO yhteisöä. Lisäksi ja ehkä tärkeimpänä tämä tieteellinen yhteistyö Euroopan ja Australian välillä johtaisi sellaisiin tähtitieteen löytöihin mihin kumpikaan ei yksin pystyisi.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on yksi maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, ALMA-teleskoopin pääyhteistyökumppaneista. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT -teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Toiminnan alkamisen jälkeen vuonna 2024 ELT on suurin koskaan rakennettu teleskooppi. Siinä tulee olemaan adaptiivisen optiikan systeemi, mikä tuottaa 15 kertaa tarkempia kuvia, kuin NASA/ESA Hubble-avaruuskaukoputki samalla aallonpituudella ja tarkempia kuvia, kuin 24-metrin Giant Magellan-teleskooppi tai "Thirty Meter Telescope"-projekti, mitkä ovat parhaillaan rakenteilla. ELT tulee vastaamaan kaikkein vaativimpiin tieteellisiin kysymyksiin, mikä takaa ESO:n aseman säilymisen maailman johtavana observatoriona optisen- ja infrapunatähtitieteen alalla vuosikymmeniksi eteenpäin.

S-posti: rhook@eso.org