Tiedote

ESO kalenteri 2017 on nyt saatavilla

3. elokuuta 2016

Yksi suosituimmista tuotteistamme, eli ESO kalenteri on nyt saatavilla vuodelle 2017 ja sen voi tilata ESO:n verkkokaupasta 5. elokuuta alkaen.

Kalenterin kannessa on pinkin sävyinen kuva ALMA:n majesteettisista erittäin tarkoista antenneista sijoittuneina Chajnantorin tasangolle 5000 metrin korkeudelle Chilen Andeilla. Kalenterin sisällä on spektaakkelimaisia kuvia kosmoksesta, sekä valokuvia ESO:n teleskoopeista yhdessä Chilen maisemien kanssa.

Toukokuun kuvassa on taiteilijan näkemys tulevasta E-ELT-teleskoopista (European Extremely Large Telescope), mikä tulee olemaan maailman suurin optinen ja infrapuna-alueen kaukoputki valmiina selvittämään kosmologian suurimpia tieteellisiä kysymyksiä. Arvoituksellinen kometaarinen globuli CG4 näyttäytyy uhkaavana maaliskuussa ja yksi tarkimmista koskaan otetuista kuvista tähtien muodostusalue Messier 17:sta on esillä lokakuussa. Syyskuussa kotigalaksimme Linnunrata levittäytyy taivaan poikki La Sillan observatorion yläpuolella olevalle taivaalle. Joka kuukaudelle on merkitty myös Kuun eri vaiheet.

Kalenterin koko on 43 x 43 cm ja siinä on 14 sivua, sekä pahvinen tausta. Kalenteri on myynnissä 9.99 euron hintaan ESOshop:issa, mutta määrät ovat rajalliset, joten älä viivyttele!

• ESO kalenterin 2017 sivut ovat nähtävissä täällä