Tiedote

ESO Supernova:n runkorakennelmat ovat valmiita

Supernova alkuvaiheessa ja valmistuminen vielä kaukana edessä

28. kesäkuuta 2016

ESO Supernova planetaario ja vierailijakeskuksen betonikuoren rakentaminen on saatu päätökseen ja sen jännittävä kaksoistähtirakenne on tullut selvästi näkyviin. ESO Supernova antaa vierailijoille syvällisen kokemuksen tähtitieteestä ja ESO:n tieteellisistä ja teknologisista saavutuksista.

Rakennuksen on lahjoittanut "Klaus Tschira"-säätiö ja sen on suunnitellut arkkitehdit Bernhardt + Partner. Muita suunnittelussa ja rakentamisessa mukana olleita yhtiöitä ovat Bollinger + Grohmann (tukirakennelmien suunnittelu), insinööritoimisto Hausladen (HVACR suunnittelu), insinööritoimisto Burnickl (sähkötöiden suunnittelu), Grossmann Bau (runkotyöt), Frener & Reifer (julkisivu) ja nämä.

Arkkitehtien 3D-mallien mukaan on suunniteltu yli 700 täysin uniikkia muottia betonirungon rakentamiseksi. Nämä olennaiset osat on suunnitellut ja rakentanut Doka-yhtiö. Ulkopuoliset tarkkailijat tarkastivat kaikki rakennelmat, jotta ne olivat millimetrin tarkasti oikeilla paikoilla ennen kuin betoni valettiin muotteihin.

Saavuttaakseen taloudellisimman rakennusprosessin ja tukirungon nopeaksi poistamiseksi seinärakennelmaan oli sijoitettu erilliset lämpötilaa mittaavat sensorit, jotka lähettivät tekstiviestejä mittauksistaan. Tämän ansiosta betonin kovettumisen aikana tapahtuvia kemiallisia prosesseja pystyttiin seuraamaan tarkasti.

Keskuksen 14-metrin planetaarion ja interaktiivisten näyttelyiden ansiosta paikka antaa kouluryhmille ja perheille unohtumattoman opetuksellisen elämyksen, missä tähtitieteen eri osa-alueita selitetään ja visualisoidaan innovatiivisella tavalla.

ESO Supernovan rakentamisen aloitusseremonia pidettiin 24.2.2015 (katso ann15011), mikä merkitsi rakentamisen päävaiheen alkamista. Rakennus valmistuu vuoden 2017 alkupuolella ja aukeaa yleisölle myöhemmin vuoden 2017 aikana.

ESO Supernova planetaario & vierailijakeskus

ESO Supernova planetaario & vierailijakeskus on huippuluokan tähtitieteen keskus, joka sijaitsee ESO:n päämajassa Garching bei Münchenissa. Keskus tarjoaa sinulle mukaansatempaavan kokemuksen, joka jättää sinut sanattomaksi oman maailmankaikkeutemme edessä. Vuodesta 2017 alkaen keskus antaa koululuokille ja perheille unohtumattoman oppimiskokemuksen, jossa jopa kaikkein abstrakteimmat ja kaukaisimmat aiheet tähtitieteestä ja fysiikasta selitetään ja visualisoidaan innovatiivisella tavalla.

ESO Supernova planetaario & vierailijakeskuksen rakentamisen on mahdollistanut yhteistyö Euroopan Eteläisen Observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) kanssa. Rakennus on lahjoitus Klaus Tschira Stiftungilta (KTS), Saksalaiselta säätiöltä ja ESO vastaa laitoksen toiminnasta.

Klaus Tschira Stiftungin (KTS) perusti vuonna 1995 fysiikko ja SAP:in perustajajäsen Klaus Tschira. Se on yksi Euroopan suurimmista yksityisesti rahoitetuista yleishyödyllisistä säätiöistä. Säätiö tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietotekniikan edistystä ja pyrkii nostamaan näiden alojen arvostusta. Säätiön sitoutuminen toimintaan alkaa päiväkodeista ja toimintaa harjoitetaan kouluissa, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Säätiö tukee erityisesti uusia tieteellisen tiedonvaihdon menetelmiä ja tukee tutkimustulosten esittämisen tapojen tutkimusta ja helppotajuisia esittämistapoja. ESO Supernova on lahjoitus KTS järjestöltä ja ESO vastaa laitoksen toiminnasta.

Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS gGmbH) perustivat SAP:n perustajajäsen Klaus Tschira ja hänen säätiönsä Klaus Tschira Stiftung yksityiseksi voittoa tavoittelemattomaksi tutkimusinstituutiksi. HITS tekee perustutkimusta, mikä sisältää luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelyn sisältämän suuren tietomäärän prosessointia, jäsentämistä ja analyysiä. Tutkimusaiheet vaihtelevat molekulaarisesta biologiasta astrofysiikkaan.

S-posti: tjohnsto@eso.org