Tiedote

Seremonia ESO Supernovan rakentamisen erinomaisen edistymisen juhlistamiseksi

29. lokakuuta 2015

Viime kuukausina ESO Supernova planetaarion ja vierailijakeskuksen rakentaminen on edistynyt merkittävästi ja rakennuksen hätkähdyttävä arkkitehtuuri on tullut selvästi esille. Juhlistaakseen rakennustöiden nopeaa edistymistä 28. lokakuuta 2015 järjestettiin Saksassa Garching bei Münchenissä ESO:n päämajassa edistymiseen liittyvä juhlatilaisuus.

ESO kutsui juhlaan rakennustyömiehet, arkkitehdit Bernhardt + Partner, ja muita rakentamiseen liittyviä yhtiöitä, kuten Schumann Projektsteuerungin, Bollinger + Grohmannin, IB Hausladenin ja Burnickl Ingenieuren. Tilaisuus antoi mahdollisuuden rakentajatiimille ja rakennuksen tuleville käyttäjäjille juhlistaa rakennuksen edistymistä ja toivottaa rakennukselle ja sen käyttäjille menestystä myös tulevaisuudessa.

ESO, arkkitehdit ja kaikki muut osapuolet halusivat erityisesti kiiittää paikallisia työntekijöitä heidän erityisestä omistautumisesta tämän haastavan ja epätavallisen rakennuksen rakentamiselle.

Juhlatilaisuuteen ja yhteiseen illanviettoon osallistui edustajia kaikista laitoksen rakentamiseen liittyvistä yhtiöistä käsittäen kaiken kaikkiaan noin 70 ihmistä.

ESO Supernovan on suunnitellut arkkitehdit Bernhardt + Partner ja rahoituksen on lahjoittanut "Klaus Tschira Stiftung"-säätiö. ESO Supernova tulee antamaan vierailijoille immersiivisen kokemuksen tähtitieteestä, ESO:n tieteellisistä tuloksista, projekteista ja teknologisista läpimurroista. Se sisältää tämänhetkistä huipputasoa olevan digitaalisen planetaarion, interaktiivisen näyttelyn ja pienen 3D-teatterin. HITS:in kehittämät interaktiiviset tiedeasemat antavat vierailijoille mahdollisuuden tutustua leikillisesti eri tieteen aiheisiin.

ESO Supernovan rakentamisen aloitusseremonia tapahtui 24. helmikuuta 2015 (ann15011), mikä merkitsi laitoksen rakentamisen päävaiheen alkamista. Laitos valmistuu vuoden 2017 alkupuolella ja aukeaa suunnitellusti vuoden 2017 toisella vuosipuoliskolla.

Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS gGmbH) perustivat SAP:n perustajajäsen Klaus Tschira ja hänen säätiönsä Klaus Tschira Stiftung yksityiseksi voittoa tavoittelemattomaksi tutkimusinstituutiksi. HITS tekee perustutkimusta, mikä sisältää luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelyn sisältämän suuren tietomäärän prosessointia, jäsentämistä ja analyysiä. Tutkimusaiheet vaihtelevat molekulaarisesta biologiasta astrofysiikkaan.

Klaus Tschira Stiftung tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelyn edistymistä, sekä haluaa nostaa näiden tieteenalojen arvostusta. Säätiön toiminta alkaa lastentarhasta ja jatkuu kouluissa, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa.

Ceremony marks excellent progress with ESO Supernova construction