Tiedote

E-ELT:n MICADO-kameran sopimus on allekirjoitettu

18. syyskuuta 2015

ESO on allekirjoittanut sopimuksen eurooppalaisten instituutioiden konsortion [1] kanssa MICADO-kameran (Multi-AO Imaging Camera for Deep Observations) suunnittelusta ja rakentamisesta, mikä on E-ELT:n ensimmäisiä havaintolaitteita. MICADO tulee olemaan jättiläisteleskoopin ensimmäinen kuvantamiseen käytettävä kamera ja sen ansiosta adaptiivisen optiikan tehokkuus nousee uudelle tasolle.

Sopimuksen allekirjoittivat konsortion edustaja Reinhard Genzel, Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik -laitoksen johtaja, sekä ESO:n pääjohtaja Tim de Zeeuw ESO:n päämajan seremoniassa 18. syyskuuta 2015. MICADO:n päätutkija Ric Davies oli myös paikalla.

MICADO asennetaan E-ELT -teleskooppiin ja se mahdollistaa diffraktiorajoitteisen kuvantamisen lähi-infrapuna-alueella teleskoopin käyttöönotosta alkaen. MICADO:n suunnittelussa huomioitiin erityisesti suuri herkkyys ja resoluutio, astrometrinen tarkkuus ja laajan aallonpituusalueen spektroskopia.

Laitteen rakenne optimoitiin MAORY (Multi-conjugate Adaptive Optics RelaY) systeemin käyttöä varten, mikä on E-ELT:n uusi adaptiivisen optiikan laserseurantatähtimoduli, mutta se toimii myös muiden adaptiivisen optiikan moodien kanssa.

MICADO mahdollistaa jättiläisteleskoopin täyden resoluution hyödyntämisen useilla nykyisillä tutkimusalueilla. Nämä pitävät sisällään kaukaisten punasiirtymien galaksien yksityiskohtien kuvantamisen, lähigalaksien yksittäisten tähtien tutkimisen ja koronografista moodia käyttämällä eksoplaneettojen löytämisen ja luonnehtimisen. MICADO tulee myös olemaan ainutlaatuisen tehokas työkalu äärimmäisten gravitaatiovoimien alueiden tutkimuksessa, kuten alueet meidän galaksimme, Linnunradan supermassiivisen mustan aukon läheisyydessä.

Kuvantaminen on MICADO:n päätarkoitus, mutta sen lisäksi se sisältää rako-spektrografin, joka on ideaalinen kompaktien kohteiden spektrin mittaamiseksi. Tämä toimintatila soveltuu useisiin tähtitieteen alueisiin, kuten lähigalaksien keskustojen mustien aukkojen massojen määrittämiseen niitä kiertävien tähtien nopeudenmäärittelyyn perustuen, sekä suuren punasiirtymän galaksien historian, kemiallisen koostumuksen ja iän määrittämiseen. Havaintolaitteella saadaan myös mitattua maailmankaikkeuden ensimmäisen sukupolven massiivisten tähtien supernovaräjähdysten spektrejä.

Lisähuomiot:

[1] MICADO-konsortio sisältää seuraavat osallistujat: MPE: Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik (Saksa); MPIA: Max-Planck-Institut für Astronomie (Saksa); USM: Universitäts-Sternwarte München (Saksa); IAG: Georg-August-Universität Göttingen/Georg-August-Universität; Göttingen Stiftung Öffentlichen Rechts (Executing institute: Institute for Astrophysics) (Saksa); NOVA: Netherlands Research School for Astronomy (Nederlandse Onderzoekschool voor de Astronomie) (Alankomaat); CNRS/INSU: Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l’Univers (edustaen LESIA, GEPI ja IPAG) (Ranska); A*: Itävallan osallistuminen on kollektiivisesti edustettu taholta: Wienin yliopisto (A* kumppanuus käsittää tahot the Wienin yliopisto, Innsbruckin yliopisto, Grazin yliopisto, Linzin yliopisto ja RICAM Linz [Austrian Academy of Sciences]. MICADO-kontribuutiot tulevat paikoista Wien, Innsbruck, Graz ja Linz.) (Itävalta), sekä INAF-OAPD: National Institute for Astrophysics at the Observatory of Padova (Italia).

Ric Davies