Pressemeddelelse

VISTA skuer durk igennem Mælkevejen

Et nyt kig på Trifidtågen i infrarødt lys afslører nye variable stjerne meget længere væk

4. februar 2015

Den berømte Trifidtåge kan se i et nyt og uvant skær på dette nye billede, som er taget i infrarødt lys med ESOs VISTA teleskop. Når man observerer i infrarødt lys, ser man lige igennem de støvfyldte centralområder i Mælkevejen. På den måde kan astronomerne finde mange ellers skjulte objekter. Bare i dette lille udsnit af VISTA oversigten er der dukket to nye, hidtil ukendte og meget fjerne cepheidevariable stjerner op. De ligger næsten direkte bag Trifidtågen, men langt på den anden side af både den og af Mælkevejens kerneområde.

VISTA-teleskopet er i gang med at kortlægge Mælkevejens centralområder i infrarødt lys netop med det formål at opdage nye objekter. VISTA befinder sig på ESOs Paranalobservatorium i Chile. Formålet med VISTA er at gennemføre en række sådanne kortlægninger af store områder af den sydlige stjernehimmel. Dette projekt kaldes VVV survey'et (det står for VISTA Variables in the Via Lactea). Her observeret de samme områder af himlen igen og igen for at finde objekter, som varierer i lysstyrke i tidens løb.

Billedet her udgør kun en lille brøkdel af det enorme VVV datasæt. Målet har været at afbilde et af himlens mest berømte tåger, stjernedannelsesområdet Messier 20, som også kaldes Trifidtågen. Navnet skyldes de mørke bånd af støv, som tredeler tågen, set i et teleskop.

De velkendte billeder af Trifidtågen er optaget i synligt lys. Her lyser tågen klart både i de lyserøde farver fra ioniseret Hydrogen og i de blå farver fra spredt lys fra varme unge stjerner. Der er enorme skyer af støv, som suger lyset til sig, og dermed også giver tågen sit udseende. Men med VISTAs infrarøde øjne ser det meget anderledes ud. Selve tågen er kun et svagt genskær af, hvad vi ser i synligt lys. Støvskyerne bliver også meget sværere at se, og Hydrogenens klare lys er næsten usynligt. Tredelingen kan også kun anes.

Til gengæld dukker der så helt nye ting op i dette nye billede. De tætte støvskyer, som ligger i Mælkevejens centrale plan absorberer synligt lys, men slipper det infrarøde igennem til VISTAs teleskopøje. Derfor ser teleskopet langt på den anden side af Trifidtågen, og aldrig før sete objekter dukker op. Det er blandt andet objekter, som ligger helt ovre på den anden side af Mælkevejens kerne.

Tilfældigvis får vi her et perfekt eksempel på, hvad man kan få af overraskelser, når man observerer i infrarødt lys. Selvom de ser ud til at ligge tæt på Trifidtågen på himlen, er det nyopdagede par af variable stjerner altså syv gange længere væk end tågen.[1]. Der er tale om cepheidevariable stjerner - en stjernetype som er ustabil, og som langsomt bliver klarere, og derefter svækkes igen i lysstyrke på en helt regelmæssig måde. Disse to stjerner ser ud til at være de klareste medlemmer i en stjernehob. Det er de eneste cepeheider som indtil nu er opdaget på den anden side af Mælkevejens centrum og samtidig tæt ved Mælkevejens plan. Stjernernes variationsperioder er elleve dage.

[1] Trifidtågen ligger omkring 5200 lysår fra Jorden. Centeret af Mælkevejen er omkring 27000 lysår væk, i nogenlunde den samme retning. De nyopdagede stjerner er hele 37000 lysår fra os.

De nye resultater er offentliggjort i en artikel i Astrophysical Journal Letters med titlen “Discovery of a Pair of Classical Cepheids in an Invisible Cluster Beyond the Galactic Bulge”, af I. Dekany et al.,

Forskerholdet består af: I. Dékány (Millennium Institute of Astrophysics, Santiago, Chile; Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), D. Minniti (Universidad Andres Bello, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics; Center for Astrophysics and Associated Technologies; Vatican Observatory, Vatican City State, Italy), G. Hajdu (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), J. Alonso-García (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), M. Hempel (Universidad Católica de Chile), T. Palma (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad Católica de Chile;), M. Catelan (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), W. Gieren (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad de Concepción, Chile) og D. Majaes (Saint Mary's University, Halifax, Canada; Mount Saint Vincent University, Halifax, Canada).