Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

Een Stellaire Wals

6 mei 2020

In een nabij stersysteem voeren drie objecten een unieke dans uit: twee sterren walsen met een zwart gat. Dit is ook nog eens het dichtst bij de Aarde staande zwarte gat dat we kennen!

In deze bijzondere dans cirkelen het pas ontdekte zwarte gat en één van de sterren om elkaar heen, in rondjes van 40 dagen. De tweede, veel heldere ster staat een stuk verder weg en cirkelt rondom dit binnenste duo.

Het meest verrassende aan dit systeem is hoe dicht het bij ons staat. Er is nog nooit een zwart gat ontdekt dat dichter bij de Aarde staat dan deze! Sterrenkundigen hebben met behulp van een telescoop van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht in Chili bewijs gevonden dat het zwarte gat ‘slechts’ 1000 lichtjaar van ons vandaan staat.

Het stersysteem waarin dit zwarte gat zich schuil houdt, staat zo dichtbij dat je het zelfs met het blote oog kunt zien vanaf Aarde tijdens een donkere nacht. Dit kan overigens alleen als je op het zuidelijke halfrond bent, dus helaas niet vanuit Nederland.

Sterrenkundigen denken dat er maar liefst honderden miljoenen zwarte gaten in ons Melkwegstelsel zijn, al zijn er tot nu toe pas een paar ontdekt. Dit betekent dat onderzoekers op zoek zijn naar meer nabije zwarte gaten en kosmische walsen!

Afbeelding door: ESO/L. Calçada

Geinig weetje

Ook al is dit het dichtstbijzijnde zwarte gat dat we kennen, we hoeven ons nergens zorgen over te maken. Het staat ongeveer 9,000,000,000,000 kilometer van ons vandaan - dat is een afstand één miljard keer langer dan de Chinese Muur!

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso2007.