Pressmeddelande

ALMA avslöjar en stjärnfabriks inre nät

7 mars 2018

Denna fantastiska bild av nät av filament i Orionnebulosan har skapats utifrån nya mätningar gjorda med ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) och andra teleskop. Nätets detaljer är eldigt rödfärgade i denna dramatiska bild, men i själva verket är de så kalla att astronomer måste använda teleskop som ALMA för att kunna observera dem.

Denna spektakulära och ovanliga bild visar delar av den välkända Orionnebulosan, ett område i rymden cirka 1350 ljusår från jorden där många nya stjärnor bildas samtidigt. Här har en mosaik av bilder i millimetervåglängder kombinerats med en mer bekanta former i infrarött ljus. Millimeterbilderna från ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) och IRAM:s 30-metersteleskop visas i rött, medan i blått visas en bild från instrumentet HAWK-I på ESO:s Very Large Telescope. Gruppen av starkt lysande blåvita stjärnor uppe till vänster i bilden är Trapeziumhopen, en klunga av heta, unga stjärnor som bara är några få miljoner år gamla.

De sköra, fiberliknande strukturerna som syns i denna stora bild är långa filament av kall gas som endast är synliga för teleskop som arbetar i millimetervåglängder. De är osynliga i både optiska och infraröda våglängder, vilket gör ALMA till ett av de få teleskop som finns tillgängliga för astronomer som vill studera dem. Ur dessa gasmoln kan nya stjärnor bildas när molnen gradvis kollapsar under sin egen tyngd och till slut bildar en protostjärna, förstadiet till en stjärna.

Forskarna som samlade in mätningarna tillsammans utgör denna bild ville lära sig mer om filamentens struktur och sammansättning. De använde ALMA för att söka efter spår av diazenyliumgas (den kvävebärande jonen N2H+) som utgör en del av strukturen. Genom denna studie kunde forskarlaget kartlägga ett nät som består av hela 55 filament.

Som jordens närmaste stjärnfabrik har Orionnebulosan studerats noggrant av astronomer för att försöka få en bättre förståelse för hur stjärnor bildas och utvecklas under de första miljoner åren. ESO:s teleskop har observerat detta intressanta ställe många gånger. Mer om tidigare upptäckter i Orionnebulosan finns här, här och här.

Denna bild kombinerar totalt 296 enskilda mätningar från teleskopen ALMA och IRAM, vilket gör det till en av de största högupplösta mosaikerna av ett stjärnbildningsområde som hittills skapats i millimetervåglängder [1].

[1] Tidigare mosaiker av Orion i millimetervåglängder har använt individuella teleskop, som till exempel APEX. Med de nya observationerna från ALMA och IRAM har man använt interferometri för att kombinera signalerna från flera, vitt åtskilda antenner för att skapa mycket mer detaljerade bilder.