Pressmeddelande

9 januari 2018

Nu finns de första sex hexagonala segmenten till huvudspegeln för ESO:s Extremely Large Telescope (ELT). Segmenten, som har gjutits av det tyska företaget SCHOTT vid deras anläggning i Mainz, utgör en del av ELT:s 39 meter stora huvudspegel. Den kommer att bestå av totalt 798 segment när den är färdig. När ELT ser sitt första ljus 2024 kommer teleskopet att vara det största i världen för synligt ljus.

Den 39 meter stora primärspegeln som nu gjuts för ESO:s Extremely Large Telescope kommer att vara den största i sitt slag som hittills tillverkats. En sådan bjässe är alldeles för stor för att vara tillverkad i ett enda stycke av glas. Istället kommer spegeln att bestå av 798 enskilda sexkantiga segment. Varje segment kommer att vara 1,4 meter tvärsöver och cirka 5 centimeter tjockt. Tillsammans kommer de att arbeta som en enda stor spegel för att samla in tiotals miljoner gånger mer ljus än det mänskliga ögat.

Marc Cayrel, chef för ELT:s optomekaniska grupp vid ESO, var närvarande vid de första gjutningarna.

– Det var en underbar känsla att se de första segmenten gjutas. Detta är en viktig milstolpe för ELT!

Precis som teleskopets sekundärspegel gjuts ELT:s huvudspegel i det lågexpansiva keramiska materialet Zerodur© [1] från SCHOTT. ESO har tilldelat det tyska företaget kontrakt för att producera råglaset till de första fyra ELT-speglarna (M1, M2, M3 och M4, där M1 är primärspegeln) (eso1704).

Att just de första segmenten nu gjutits är ett viktigt steg. Nu kan ingenjörerna vid SCHOTT utvärdera tillverkningsprocessen, samt att optimera den och verktygen som ingår i den.

Med gjutningen av de sex första segmenten har en viktig milstolpe passerats, men vägen framåt är lång. Totalt ska fler än 900 segment gjutas och poleras: 798 till primärspegeln, plus 133 i reserv. När produktionstakten är i full gång kommer man kunna producera ungefär ett segment per dag.

Efter gjutningen kommer råglaset till spegelsegmenten att gå igenom en långsam kylnings- och värmebehandlingsprocess. Sedan slipas det till rätt form och poleras till en precision på 15 nanometer utmed hela den optiska ytan. Formningen och poleringen utförs av det franska företaget Safran Reosc som också kommer att ansvara för ytterligare tester (eso1717).

[1] Zerodur© utvecklades ursprungligen för astronomiska teleskop under sent 1960-tal. Materialet har en extremt låg värmeutvidgningskoefficient, vilket betyder att det inte expanderar även när temperaturen varierar mycket. Kemiskt är Zerodur© väldigt resistent och kan poleras till en hög standard för ytbehandling. Det reflekterande skiktet, som består av aluminium eller silver, läggs vanligtvis på den extremt släta ytan genom förångning strax innan ett teleskop tas i drift och med jämna mellanrum efteråt. Många kända teleskop som använder Zerodur©-speglar har varit i drift under många decennier, bland dem ESO:s Very Large Telescope i Chile.