Ogłoszenie

ESOcast 96: Ultrachłodny karzeł i siedem planet

22 lutego 2017

Łącznie siedem podobnych do Ziemi, potencjalnie nadających się do zamieszkania planet, zostało odkrytych wokół pobliskiej gwiazdy TRAPPIST-1. Zaledwie 40 lat świetlnych od nas. Maleńki rozmiar gwiazdy i jej słabe światło plasują ja wśród gwiazd określanych jako ultrachłodne karły.

ESOcast 96 przedstawia to ważne odkrycie, od sposobu w jaki astronomowie dokonali niezwykle skomplikowanych pomiarów potrzebnych do znalezienia i zbadania planet — w tym obserwacji przy pomocy należącego do ESO Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) — do określenia dla każdej z planet jej potencjalnej przyjazności dla życia takiego jakie znamy. Co ciekawe, trzy z planet tego systemu mają orbity w ekosferze (tzw. "strefie życia" albo "strefie nadającej się do zamieszkania") wokół TRAPPIST-1 i mogą posiadać oceany wody na swoich powierzchniach.

Małe gwiazdy, takie jak TRAPPIST-1, są bardzo powszechne w naszej galaktyce, co czyni bogate systemy planetarne jednymi z najlepszych celów dla ludzkości do poszukiwania życia we Wszechświecie. ESOcast zabiera widza w podróż przez jeden z takich systemów, który zawiera zarówno największa liczbę planet wielkości Ziemi, jak i największą liczbę światów potencjalnie nadających się do zamieszkania spośród odkrytych do tej pory systemów planetarnych

ESOcast można zaprenumerować na iTunes, otrzymywać kolejne odcinki na YouTube lub śledzić na  Vimeo.

Dostępnych jest także wiele innych odcinków z serii ESOcast.

Sprawdź jak można wnieść swój wkład w tłumaczenie napisów do ESOcast na wiele języków lub przetłumacz niniejsze wideo w serwisie dotSUB.

Zrzut ekranu z ESOcast 96