eso1215no — Pressemelding

ESO utvider sitt hovedkvarter

4 April 2012

European Southern Observatory (ESO) har satt arkitektene Auer+Weber til å tegne et tilbygg til sitt hovedkvarter i Garching utenfor München i Tyskland. Det moderne, nye kontorbygget skal hjelpe til å huse det økende antall ansatte i Garching og vil dessuten utgjøre hovedsetet for det teknologiske utviklingsarbeidet som trengs i forbindelse med ESOs ambisiøse prosjekter, som f.eks. European Extremely Large Telescope. Bygget forventes å stå ferdig ved utgangen av 2013 og vil være et viktig bidrag til forskningscampusen i Garching.

Over en periode på snart femti år har ESOs verdensledende observatorier og vitenskapelige arbeid bragt Europa til teten av astronomisk forskning. Organisasjonens visjon, kombinert med omhyggelig planlegging og banebrytende teknologi, resulterte bl.a. i Very Large Telescope (VLT), verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys. Det er også fokus på neste generasjon teleskoper: Sammen med sine internasjonale partnere bygger ESO for tiden Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), det største og mest avanserte teleskop i sitt slag. Den neste storsatsingen er å konstruere kjempeteleskopet European Extremely Large Telescope (E-ELT), som med sitt 39,3 meter store hovedspeil vil bli verdens største øye som skuler opp på nattehimmelen.

Gjennom årene har ESO økt til 15 medlemsland og utviklet seg til verdens mest produktive bakkebaserte observatorium. I dag jobber totalt 740 mennesker ved hovedkvarteret i Garching i Tyskland og ved de tre teleskopanleggene i Chile.

Det nåværende hovedkvarteret ble bygd i 1980 og erstattet kontorene ved CERN, der ESO hadde 40 ansatte. I slutten av 1980-årene ble en femte etasje lagt til for å imøtekomme den voksende staben, men etter ytterligere to tiår har også denne plassen vist seg utilstrekkelig. ESO har måttet leie kontorlokaler fra Max-Planck-instituttet i nærheten og sette opp midlertidige kontobrakker vis-à-vis hovedbygningen, for å få plass til de bortimot 500 ansatte som nå jobber i Garching.

Med ansatte i provisoriske kontorer og prosjektgrupper som jobbet på forskjellige steder på campus, var det klart at en utvidelse av ESOs hovedbygning var påtrengende. Gjennom en arkitektkonkurranse framkom flere forslag, hvorpå ESO-rådet til slutt bestemte seg for et tilbygg til hovedkvarteret fra Auer+Weber. Samme arkitektfirma tegnet det prisbelønte Residencia-hotellet ved Paranal-observatoriet i Chile, som var med i James Bond-filmen Quantum of Solace. Auer+Weber står for den arkitektoniske utformingen og den komplette byggeplanen, mens hovedentreprenøren Bam Deutschland AG skal bygge tilbygget.

"Oppføringen av den nye bygningen er en viktig milepæl i ESOs historie fordi det vil gjøre oss i stand til å arbeide mer effektivt mot målet vårt, som er å bygge og drifte verdensledende bakkebaserte observasjonsanlegg. Dessuten vil det å samle alle i hovedkvartersstaben på ett sted gi oss sterkere samhold og identitet," sier ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw.

Utformingen av tilbygget til hovedkvarteret er tilpasset den eksisterende bygningen og har de samme myke linjene. Det vil utgjøre en kontorbygning, en teknisk bygning og en bro som kopler begge til det opprinnelige hovedkvarteret. Designen gjør utstrakt bruk av naturlige lyskilder og har to indre gårdsplasser. De to bygningene som tilbygget består av, er begge "grønne".

Den nye kontorfløyen og det tekniske bygget vil ha et samlet bruttoareal på 18 700 kvadratmeter, noe som er mer enn hovedkvarterets eksisterende areal.

Den tekniske bygningen vil ha et bruttoareal på 2900 kvadratmeter og være formet som en sylinder med nesten samme diameter som det 39,3 meter store speilet på E-ELT. Her vil ESOs mest avanserte instrumenter bli utviklet, bygd, testet og oppgradert. Med forventede vitenskapelige og teknologiske gjennombrudd vil stedet også bidra til å fremme Bayerns rolle hva angår høyteknologisk industri. Bygget skal i tillegg huse et av verdens største astronomiske dataarkiver.

Byggearbeidene startet i januar 2012 og forventes å være ferdige mot slutten av 2013.