Gravitaatioaaltolähteiden näkyvän valon havainnot

Monen sanansaattajan tähtitieteen alku

ESO:n teleskooppilaivasto Chilessä on havainnut ja tutkinut ensimmäistä näkyvän valon vastinetta gravitaatioaaltolähteestä. Tämä historiallinen havainto antaa ymmärtää, että tähtitieteilijät näkevät kahden neutronitähden yhteensulautumisen tuloksen. Tämänkaltaisen yheensulautumisen mullistavat jälkiseuraamukset — pitkään ennustetut kilonoviksi kutsutut tapahtumat — hajottavat kullan ja platinan kaltaisia raskaita alkuaineita kautta koko maailmankaikkeuden. Tämä tulos tarjoaa myös vahvimman tähänastisen todisteen siitä, että lyhytkestoiset gammapurkaukset ovat neutronitähtien yhteensulautumisen tulosta.

Kautta aikojen ensimmäistä kertaa tähtitieteilijät ovat havainneet sekä gravitaatioaaltoja että valoa (sähkömagneettista säteilyä) samasta tapahtumasta, kiitos maailmanlaajuisen yhteistyön ja ESO:n sekä muualla maailmalla sijaitsevien tutkimuslaitteistojen nopean reagoinnin.

Nämä havainnot merkitsevät "usean sanansaattajan" tähtitieteen alkua. Ks. ESO:n lehdistötiedote eso1733.

"Tiedemiehen elämssä on harvoja mahdollisuuksia todistaa uuden aikakauden alkua," sanoi Elena Pian, italialaisen INAF:in tähtitieteilijä ja yhden Nature-tutkimusjulkaisun pääkirjoittaja. "Tämä on sellainen hetki!"

eso1733a.jpg