Tiedote

Löydä paikkasi avaruudessa ESO Supernovassa

Tähtitiede ja taide yhdistyvät Hubblen inspiroimassa kiertävässä näyttelyssä

17. toukokuuta 2018

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus tuo 17.5.—2.9.2018 esille ensimmäisen väliaikaisen näyttelynsä — Our Place in Space (meidän paikkamme avaruudessa). Tämä pieni maksuton taiteen ja tieteen esittely on NASA:n ja ESA:n Hubble-avaruusteleskoopin näyttävien kuvien inspiroima ja kannustaa vierailijoita pohtimaan, miten ihmisyys istuu maailmankaikkeuden kokonaiskuvassa. Yhdentoista italialaisen taiteilijan töitä on esillä tarjoamassa ainutkertaisen näkymän maailmankaikkeuteen ja meidän paikkaamme siinä.

Yli 28 vuoden ajan NASA:n ja ESA:n Hubble-avaruusteleskooppi on laajentanut kosmista horisonttiamme. Se on yksi kunnianhimoisimmista ja onnistuneimmista tähtitieteen avaruushankkeista ja loistava esimerkki onnistuneesta kansainvälisestä yhteistyöstä. Tämä suurenmoinen teleskooppi ei ole vain paljastanut ja jakanut maailmankaikkeuden kauneuden, ihmeellisyyden ja monimutkaisuuden, vaan se on myös tuonut tähtitieteen suuren yleisön silmiin, vaikuttaen suuresti kulttuuriimme, yhteiskuntaamme ja taiteeseemme.

Hubblen kuvat ovat olleet innostuksen aiheena taiteilijoille kautta koko maailman yli kahden vuosikymmenen ajan. Ne ovat tuottaneet upeita taustakuvia syviin eksistentiaalisiin kysymyksiin, jotka ovat meille kaikille yhteisiä: mistä me tulemme? mihin me menemme? olemmeko me yksin? Nämä ovat ammattitähtitieteilijöille hyvin kiinnostavia kysymyksiä, mutta niillä on myös syvällinen merkitys meille jokaiselle.

Alunperin Antonella Notan (ESA) ja Anna Caterina Bellatin (Bellati Ed.) suunnitteleman ja Euroopan avaruusjärjestön yhdessä STScI:n kanssa rahoittaman Our Place in Space -näyttelyn tarkoitus on pohtia ihmisyyden paikkaa maailmankaikkeudessa. Tähtitieteilijät ja taiteilijat esittävät omia tulkintojaan siitä missä me olemme, minne me kuulumme, millainen menneisyytemme on saattanut olla ja millaiselta tulevaisuutemme saattaa näyttää. ESO:n versio näyttelystä käyttää hyväkseen yhdentoista Hubblen innoittamia töitä tuottaneen taiteilijan mielikuvitusta. Taidetyöt ulottuvat alabasterista veistetyistä kaasusumuista planetaarisiin palloihin, jotka on päällystetty lasimosaiikeilla, ja avaruusaluksiin, jotka on rakennettu kierrätetystä puusta, muovista ja leluista. Tämä tieteen ja taiteen yhteensulautuma esittelee Hubblen kulttuuriimme ja yhteiskuntaamme aikaansaamaa vaikutusta.

Meidän paikkamme avaruudessa oli ensimmäistä kertaa esillä helmikuusta huhtikuuhun 2017 näyttelykeskuksessa Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Venetsia, Italia. Kesällä 2017 se oli näytteillä Italian Chiavennassa. Tästä päivästä 2. syyskuuta 2018 se on esitteillä ESO Supernovassa. Tämä paikka valittiin osaksi kunnioittamaan Euroopan avaruusjärjestön ja Euroopan eteläisen observatorion pitkää ja tuottoisaa yhteistyötä.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus avasi ovensa yleisölle 28.4.2018. Koko tarjolla olevien toimintojen valikoiman nähdäksesi ja varataksesi paikan mihin tahansa tapahtumaan, seuraa tätä linkkiä. Sisäänpääsy koko keskukseen, mukaanlukien Our Place in Space -näyttelyyn, on maksuton vuoden 2018 ajan.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on suurelle yleisölle tarkoitettu huippuluokan tähtitiedekeskus sekä koulutuslaitos, joka sijaitsee ESO:n päämajan yhteydessä Garchingissa, Münchenin lähellä. Keskuksessa on Saksan, Itävallan ja Sveitsin alueen suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, joka jakaa tähtitieteen ja ESO:n ihmeellistä maailmaa innostaakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään maailmankaikkeutta ympärillämme. Kaikki sisältö on tarjolla englanniksi ja saksaksi ja sisäänpääsy on maksuton, mutta edellyttää ennakkovarauksen. Lisätietoja saat osoitteesta: supernova.eso.org.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

ESO Supernovaa ylpeänä tukevat LOR-säätiö, Evans & Sutherland ja Sky-Skan.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) loi säätiön Klaus Tschira Stiftung (KTS) vuonna 1995. Se on yksi Euroopan suurimmista yksityisesti rahoitetuista voittoa tavoittelemattomista säätiöistä. Säätiö tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden edistämistä sekä pyrkii kohottamaan näiden alojen arvostusta. Säätiön tukitoiminta alkaa lastentarhoista ja jatkuu kouluihin, yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Säätiö taistelee uusien tieteellisen tiedon siirtomenetelmien puolesta ja tukee tieteen tulosten sekä kehittämistä että ymmärrettävää julkistamista. ESO Supernova on KTS:n lahjoitus ja ESO vastaa sen toiminnasta.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) sekä Klaus Tschira -säätiö perustivat yksityisen ja voittoa tavoittelemattoman tutkimuslaitoksen Heidelberger Institut für Theoretische Studien (HITS gGmbH) vuonna 2010. HITS tekee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden perustutkimusta keskittyen suurten tietomäärien käsittelyyn, luokitteluun ja analysointiin. Tutkimusalueet ulottuvat molekyylibiologiasta astrofysiikkaan. HITS:n osakkaat ovat Klaus Tschira -säätiön alainen HITS-säätiö, Heidelbergin yliopisto ja Karlsruhen teknologinen korkeakoulu. HITS tekee myös yhteistyötä muiden yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä teollisuuskumppanien kanssa. HITS:n perusrahoitus tulee HITS-säätiöltä, jota rahoittaa Klaus Tschira -säätiö. Pääasialliset ulkoiset rahoitustahot ovat Saksan opetus- ja tutkimusministeriö, Saksan tutkimussäätiö ja Euroopan unioni.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Sähköposti: tjohnsto@eso.org