Tiedote

ESO:n SPHERE löysi ensimmäisen eksoplaneettansa

6. heinäkuuta 2017

Yksi nykypäivän tähtitieteen haastavimmista ja mielenkiintoisimmista osa-alueista on eksoplaneettojen ja muita tähtiä kiertävien maailmojen etsiminen. ESO:n VLT-teleskoopin SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) -intrumentti on hiljattain löytänyt eksoplaneetta HIP 65426b:n. Noin 385 valovuoden päässä oleva HIP 65426b on ensimmäinen SPHERE:n löytämä eksoplaneetta [1] ja se sattuu olemaan erittäin kiinnostava.

Planeetta on lämmin (1000-1400 °C) ja massaltaan kuudesta kahteentoista Jupiterin massaa. Sillä näyttää olevan todella pölyinen ja runsaspilvinen ilmakehä ja se kiertää nuorta ja kuumaa yllättävän nopeasti pyörivää tähteä. Tähdellä ei ole pölyrengasta ympärillään, mikä on epätavallista näin nuorelle tähdelle. Kiekon puute herättää mielenkiintoisia kysymyksiä siitä, miten planeetta edes syntyi. Planeetta on saattanut muodostua kaasu- ja pölykiekosta ja kiekon äkillisesti kadotessa planeetta siirtyi nykyiselle kaukaisemmalle kiertoradalleen muiden planeettojen vuorovaikuttaessa siihen. Tähti ja planeetta ovat myös saattaneet muodostua yhdessä kaksoisjärjestelmänä, jossa massiivisempi osapuoli esti toista tähden aihiota keräämästä riittävästi materiaa, jotta siitä olisi voinut muodostua tähti. Planeetan löytäminen antaa tähtitieteilijöille mahdollisuuden tutkia pilvien rakennetta ja sijaintia sen ilmakehässä ja kokeilla teoriaa eksoplaneettojen muodostumisesta, evoluutiosta ja fysiikasta.

SPHERE on tehokas planeettojen etsijä, joka on asennettu VLT:n UT3:een. Sen tieteellinen tavoite on havaita ja tutkia uusia, valtavia, läheisiä tähtiä kiertäviä eksoplaneettoja ottamalla niistä suoraan kuvia [2]. Tässä metodissa pyritään ottamaan suoraan kuvia eksoplaneetoista ja tähtiä ympäröivistä pölypilvistä. Metodi muistuttaa tavallisen valokuvan ottamista. Suora kuvantaminen on hankalaa, sillä tähden valo on niin voimakas, että se peittää alleen sitä kiertävistä planeetoista heijastuvan heikon valon. SPHERE on kuitenkin älykkäästi suunniteltu voittamaan tämän haasteen etsimällä planeettojen pinnasta heijastunutta polarisoitunutta valoa.

Tämä valokuva otettiin osana SHINE-nimistä tutkimus ohjelmaa (SpHere Infrared survey for Exoplanets). SHINE:n tavoitteena on kuvata 600 läheistä tähteä lähi-infrapunan alueella käyttäen SPHERE:n suurta kontrastia ja erotuskykyä löytääkseen ja luokitellakseen uusia planeettajärjestelmiä ja tutkiakseen miten ne ovat syntyneet.

Lisähuomioita

[1] ESO: aikaisempi lehdistötiedoite, mikä julkistettiin aikaisemmin SPHERE:n havainnosta koski myös planeettaa. Tämä tulkinta on kuitenkin kyseenalaistettu ja siten HIP 65426b on tällä hetkellä ensimmäinen luotettava SPHERE:n tekemä eksoplaneettahavainto.

[2] Exoplaneettojen tutkimisessa tähtitieteilijät käyttävät useita eri menetelmiä. Monet planeettahavainnot ovat epäsuoria. Tähtitieteilijät voivat havaita tähden pienen kirkkaudenmuutoksen, kun planeetta kulkee sen editse, tai he voivat mitata tähden liikkeen pieniä muutoksia, mitkä aiheutuvat sitä kiertävän planeetan aiheuttamista gravitaation vaikutuksista. On kuitenkin olemassa myös suoraviivainen menetelmä, eli suora kuvantaminen.

Gaël Chauvin