Tiedote

MUSE: Uusi ilmainen elokuva ESO:n kosmisesta aikakoneesta

11. toukokuuta 2017

CNRS Images on yhteistyössä ESO:n kanssa tuottanut dokumenttielokuvan MUSE:sta (Multi Unit Spectroscopic Explorer). Christophe Gombertin ja Claude Delhayen ohjaama dokumentti, MUSE, The Cosmic Time Machine, kertoo yksityiskohtaisesti yhdestä uusimmista ja itse asiassa suurimmasta toisen sukupolven havaintolaitteesta, joka on asennettu Yepuniin (UT4), Chilessä sijaitsevan Paranalin observatorion ESO:n VLT-teleskoopin neljänteen yksikköteleskooppiin.

Kestoltaan 35-minuuttinen dokumentti kartoittaa MUSE:n taustalla olevasta innoituksesta ja tarinasta eli miksi se tarvittiin ja kuinka se heräsi eloon yhdeksän vuoden kehitysvaiheen aikana. Se korostaa kansainvälisen eurooppalaisen yhteistyön välttämättömyyttä projektin toteuttamisessa sekä useiden satojen tutkijoiden, teknikoiden ja insinöörien osallisuutta. MUSE:n kekseliäs teknologia ja sillä tuotettu tieteen eturintaman tutkimus tuodaan esille, punottuna yhteen mukaansatempaavaan juoneen herkästä asennusprosessista, joka johti havaintolaitteen ensivalon hetkeen.

Uusi huipputason yhtenäiskenttäspektrografi MUSE on yksi aikamme kunnianhimoisimmista tähtitieteellisistä hankkeista. Se sai ensivalonsa tammikuussa 2014 (eso1407) ja käyttää 24:ää 3D-spektrografia taltioimaan spektrejä suurista taivaan alueista leveällä kaistalla aallonpituuksia sinisestä infrapunaiseen. Jokainen MUSE:n yhdellä kuvauksella tuottamasta 24:stä datakuutiosta on niin täynnä tietoa, että tutkijoilta kuluu kuukausia täydellisesti analysoida sen sisältö ja julkaista saadut tulokset.

MUSE:n kaltaisten havaintolaitteiden ja huipputeknologian ansiosta ESO on jatkuvasti tähtitieteen tutkimuksen eturintamassa. MUSE:n käyttöönotosta lähtien tähtitieteilijät ovat voineet tutkia maailmankaikkeutta tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin. Itse asiassa tällä hetkellä ei ole olemassa havaintolaitetta, jolla voisi sitä paremmin havaita hyvin kaukaisen maailmankaikkeuden himmeimpiä galakseja ja se tulee epäilemättä tuottamaan erinomaisia tuloksia tulevien vuosikymmenten ajan.

Elokuvaprojektia johti MUSE-projektin päätutkija Roland Bacon. Elokuva sai ensi-iltansa 9. maaliskuuta 2017 Musée des Confluences -tiedekeskuksessa Ranskassa. Elokuva on nyt julkaistu Creative Commons NoDerivatives -lisensoituna ESO:n videoarkistossa. MUSE-elokuvan löytää täältä.

Lyon Centre for Astrophysics Research (CRAL)