Tiedote

Mahdottoman yrittäminen: ensimmäinen kuva mustasta-aukosta

ALMA liittyy mukaan maailmanlaajuiseen yritykseen kuvata supermassiivisen mustan aukon ympärillä oleva tapahtumahorisontti

31. maaliskuuta 2017

Osana maailmanlaajuista kunnianhimoista koetta, missä mukana on teleskooppeja koko maailmasta Atacama Large Millimeter/submillimeter Array eli ALMA on aloittamassa sellaisen kuvaamisen, mitä ei olla koskaan ennen nähty, nimittäin mustaa-aukkoa. ALMA on ensimmäisen kerran liittymässä mukaan "Event Horizon Telescope"(EHT) ja "Global mm-VLBI Array"(GMVA) teleskooppien verkostoon, mikä on maailmanlaajuinen radioteleskooppien muodostama virtuaalisesti maapallonkokoinen radioteleskooppi. Niiden päätavoitteena on tutkia Linnunradan keskellä sijaitsevaa supermassiiivista mustaa-aukkoa hyvin yksityiskohtaisesti. EHT yrittää kuvata ensimmäistä kertaa mustan aukon ympärillä olevaa tapahtumahorisontin varjoa, kun taas GMVA tutkii Galaksin keskustan ympärillä tapahtuvan kertymisen ja virtausten ominaisuuksia.

Tämä vaikuttava radioteleskooppien joukko ulottuu koko maapallon alueelle etelänavalta, Eurooppaan ja edelleen Hawaijille ja tietysti Chileen. ALMA:n maailman huippuluokkaa olevat 66 antennia ja sen erinomainen eteläinen sijantipaikka tekevät siitä EHT:n ja GMVA:n suurimman ja herkimmän osan. Se näyttelee merkittävää osaa näissä mullistavissa havainnoissa, mitkä tehdään GMVA:lla 1–4 huhtikuuta 2017 ja EHT:llä 5–14 huhtikuuta 2017.

Maailmanlaajuinen tähtitieteilijöiden yhteisö odottaa näiden havaintojen tuloksia erityisellä mielenkiinnolla, koska niiden tieteellinen potentiaali on erittäinen suuri. Ymmärtääksesi paremmin näitä havaintoja ESO ja sen ALMA kumppanit ovat yhdessä aloittaneet lyhyen blogi sarjan, missä EHT ja GMVA projekteja esitellään ja niiden taustalla olevaa tiedettä analysoidaan. Sarja vie sinut tähtitieteen matkalle, missä esitellään miten eturintaman tähtitiedettä tehdään, kuvailee siihen liittyviä riskejä ja vastaa useisiin kysymyksiin, kuten mikä tekee mustista aukoista niin mielenkiintoisia, miten radioteleskoopit näkevät Universumin ja mitä me todellisuudessa tiedämme Linnunradan keskustassa sijaitsevasta mustasta-aukosta?

Ensimmäinen osa esittelee tarkemmin EHT ja GMVA projekteja ja sitä mitä ne voivat nähdä. Voit lukea blogikirjoituksen täällä.

S-posti: rhook@eso.org