Tiedote

ESOcast 96: Ultraviileä kääpiö ja seitsemän planeettaa

22. helmikuuta 2017

Lähitähden nimeltään TRAPPIST-1 ympäriltä on löydetty yhteensä seitsemän maankaltaista mahdollisesti elinkelpoista planeettaa. Tähden etäisyys meistä on vain 40 valovuotta, mutta silti se on vain hyvin himmeä tähti, koska se on ultraviileä kääpiötähti.

ESOcast 96 esittelee tämän tärkeän löydön ja sen miten tähtitieteilijät tekivät löytöön vaadittavat erittäin tarkat havainnot, joiden perusteella vaikuttaisi siltä, että osa näistä planeetoista voisi olla elämälle mahdollinen. Nämä havainnot sisälsivät havaintoja ESO:n VLT-teleskoopilla. Erityisen kiinnostava tulos on se, että kolme näistä planeetoista kiertää TRAPPIST-1 tähteä elämänvyöhykkeellä ja niiden pinnalla voisi olla valtamerissä nestemäistä vettä.

Kääpiötähdet, kuten TRAPPIST-1 ovat hyvin yleisiä tähtiä meidän galaksissamme ja tällaiset monimuotoiset planeettajärjestelmät ovat parhaita kohteita ihmiskunnan yhteisessä Maan ulkopuolisen elämän etsimisessä. Tämä ESOcast vie sinut matkalle yhdelle tällaisista järjestelmistä, mikä käsittää sekä suurimman määrän Maan kokoisia planeettoja, että suurimman määrän mahdollisesti elinkelpoisia planeettoja.

Voit liittyä ESOcast:eihin iTunes:ssa, sekä vastaanottaa tulevia jaksoja YouTube:ssa tai seurata meitä Vimeo:ssa. Useita muitakin ESOcast-jaksoja on myös saatavilla.

Selvitä miten nähdä ja tehdä teksityksiä ESOcast:eihin useilla eri kielillä, tai käännä tämä :issa.

S-posti: pgrimley@partner.eso.org