Tiedote

Proxima Kentaurin rata määritetty 100 vuoden jälkeen

Paras todiste saatu sille, että Proxima Kentauri kiertää Alfa Kentauri paria

22. joulukuuta 2016

Kiinnostus meitä lähellä olevaan Alfa Kentauri tähtisysteemiin on ollut erityisen suuri sen jälkeen, kun systeemistä löydettiin Maan massainen planeetta nimeltään Proxima b, mikä kiertää Aurinkoa lähimpänä olevaa tähteä, eli Proxima Kentauria. Koska systeemin suuremmalla tähtiparilla Alfa Kentauri A:lla ja B:llä näyttäisi olevan yhteinäinen ominaisliike taivaalla, mikä on hyvin samanlainen kuin himmeämmällä Proxima Kentaurilla, on ollut hyvin hankala osoittaa, että nämä kolme tähteä muodostavat yhtenäisen gravitationaalisesti sidotun kolmoistähtijärjestelmän.

Nyt kolme tähtitieteilijää Pierre Kervella, Frédéric Thévenin js Christophe Lovis ovat päätyneet siihen tulokseen, että nämä kolme tähteä todella muodostavat yhtenäisen kolmoistähtisysteemin. Vuosisadan ajan sen löytymisen jälkeen Proxima Kentaurin himmeys on tehnyt erittäin hankalaksi säteisnopeuden mittaamisen (nopeus millä tähti liikkuu meitä kohti tai meistä poispäin). Mutta nyt ESO:n planeettoja metsästävä HARPS-instrumentti on tehnyt erittäin tarkkoja mittauksia Proxima Kentaurin säteisnopeudesta ja vielä suurempi tarkkuus on saatu huomioimalla muut hienovaraiset efektit [1].

Mittausten tuloksena tähtitieteilijät ovat pystyneet mittaamaan hyvin samanlaisia arvoja Alfa Kentauri parille ja Proxima Kentaurille, mikä on tuonut lisätodisteita sille, että tähdet muodostavat yhtenäisen systeemin. Huomioimalla nämä uudet mittaukset laskut osoittavat, että Proxima Kentaurin ja Alfa Kentauri parin väliset nopeudet ovat merkittävästi sen kynnyksen alapuolella, minkä yläpuolella oleminen merkitsisi sitä, että tähdet eivät ole gravitaation sitomia.

Tällä tuloksella on merkittäviä seurauksia Alfa Kentauri systeemin ymmärtämiseksi ja siihen miten planeetat ovat systeemissä muodostuneet. Tämä tulos viittaa vahvasti siihen, että Proxima Kentauri ja Alpha Kentauri pari ovat samanikäisiä, eli noin 6 miljardia vuotta vanhoja ja se puolestaan antaa hyvän arvion Proxima b planeetan iälle.

Tähtitieteilijät spekuloivat, että planeetta on voinut muodostua Proxima Kentaurin ympärillä huomattavasti laajemmalla radalla ja se on muuttunut nykyiselle huomattavasti läheisemmälle radalle Proxima Kentaurin ja Alfa Kentauri parin läheisen kohtaamisen tuloksena. Planeetta on myös voinut muodostua Alfa Kentauri parin ympärillä ja se kaappautui myöhemmin Proxima Kentaurin ympärille gravitaatiovuorovaikutuksen seurauksena. Jos jokin näistä hypoteeseista on totta niin on mahdollista, että planeetta oli jossain vaiheessa jäinen maailma mikä kävi läpi sulamisvaiheen ja sillä voi nykyään olla nestemäistä vettä pinnallaan.

Lisähuomioita

[1] Tähtien nopeuksien mittaus tapahtui havaitsemalla tähtien valon erityistä ominaisuutta eli spektriviivoja. Jotkin fysikaaliset efektit voivat muuttaa näiden spektriviivojen aallonpituuksien paikkaa ja aiheuttaa nopeuksien virheellisen mittauksen. Jos tähdellä on epävakaa pinta, niin se voi aiheuttaa spektriviivojen niin sanotun konvektiivisen sinisiirtymän, kun taas vetovoima voi aihettaa gravitaatiopunasiirtymän.

Tämä tutkimus esitellään "Astronomy and Astrophysics"-lehdessä ilmestyvässä julkaisussa.

Tutkimusryhmä koostuu seuraavista tahoista: P. Kervella, CNRS UMI 3386, Chilen yliopisto ja LESIA, Pariisin observatorio, F. Thévenin, Côte d'Azurin observatorio, Ranska ja Christophe Lovis, Observatoire astronomique de l’Université de Genève, Sveitsi.

Universidad de Chile, CNRS UMI 3386 & LESIA, Paris Observatory