Meddelelse

Rejsen til Mælkevejens indre

ESO præsenterer sit første korte fulldome planetarium show

26. november 2014

ESO præsenterer med stor fornøjelse planetarieforestillingen Rejsen til Mælkevejens indre. Det er det første full-dome minishow, som vi selv har produceret. Showet kan ses her til demonstrationsformål, som en serie full-dome billeder. Det er helt gratis. Filerne er let komprimerede jpegbilleder, og det hele fylder 98 GB.

Minishowet er i 4k opløsning, og det varer syv minutter. Vi starter i den tørre og øde Atacamaørken i Chile, hvor ESOs Very Large Telescope står. De helt ekstraordinært fine vejrforhold sammen med den nyeste observationsteknik gør, at vi kan tage de fantastisk smukke billeder, som er grundlaget for dette show. Vi kommer helt ind til centeret af Mælkevejen, hvor udsynet stort set er spærret af støv og gasarter.

Med VLT og Keckteleskoperne på Hawaii har Mælkevejens hjerte været under observation i omkring tyve år. Over 100 stjerner er blevet fulgt i den periode, og deres nøjagtige positioner og bevægelser i det tidsrum er brugt til at opspore det ellers usynlige objekt lige i centrum: et supertungt sort hul, som vejer fire millioner gange mere end Solen

Med det infrarøde teleskop VISTAU, som befinder sig på Paranalobservatoriet sammen med VLT, kan ESO se ind igennem støvskyerne, endnu dybere ind til Mælkevejens indre.

Opførelsen af det nye ESO Supernova Planetarium og besøgscenter starter i begyndelsen af 2015, og hertil kommer ESO til at producere flere og længere planetarieforestillinger. Alt hvad der bliver produceret her, bliver også stillet gratis til rådighed for andre planetarier, og vil kunne downloades til andre formål.