Meddelelse

ESOudstillingen "Et vindue til Universet" genåbner i Antofagasta, Chile

8. oktober 2014

Efter adskillige måneders arbejde med fornyelse genåbnede ESOs repræsentant i Chile, Fernando Comerón og Paula Baltra, som bestyrer Fundación Ruinas de Huanchaca den 7. oktober 2014 udstillingen A Window to the Universe.  Det er en af de fem permanente udstillinger i museet Ruinas de Huanchaca [1], i Antofagasta, Chile.

Åbningen blev afholdt i museets auditorium, til stede var både lokale politikere, embedsfolk og repræsentanter for forskellige aktiviteter i

Udstillingsområdet, som oprindeligt er doneret og designet af ESO som en gave til Antofagastaregionen i 2009, er blevet opdateret med nye diagrammer, billeder og oplysninger om de største ESOprojekter ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) og E-ELT, European Extremely Large Telescope.

I fremtiden ser de besøgende 12 gigantiske paneler, og desuden videoer og interaktive udstillinger om Universets historie. Det starter med oprindelsen, fortsætter med dannelsen af stof, stjerner og planeter, og ender med oplysninger om de store astronomiske observatorier, som findes i denne del af Atacamaørkenen, som virkelig er et særligt vindue mod Universet

Udstillingen har også et særligt afsnit om lysforurening. Her kommer publikum til at forstå, hvorfor man ikke kan se de svagere stjerner og Mælkevejen fra de store byer.

“Her ser vi beviset på, at astronomien er nøglen til både nutiden og fremtiden, her i regionen. Jeg vil gerne ved denne lejlighed invitere alle med på denne vidunderlige rejse tilbage i tiden, til Universets begyndelse", sagde Fernando Comerón efter genåbningsceremonien.

I løbet af eftermiddagen gav Fernando Comerón en offentlig forelæsning med titlen "Et vindue til Universet" for de fremmødte. Han præsenterede highlights fra udstillingen.

[1] Museet er bygget på det flade område foran Huanchaca Ruinerne. Det er resterne af et sølvsmelteværk fra begyndelsen af den 19 århundrede.